English version
Tonje Myrebøe

Tonje Myrebøe

Kort om

Jeg har en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra OsloMet - storbyuniversitet, hvor jeg undersøkte læreres beskrivelser av sin praksis i arbeidet med forebygging av fordommer i skolen. 

Jeg underviser på samfunnsfag i lærerutdanningen, innenfor mangfoldstemaer knyttet til identitet og tilhørighet, samt diskurser, dynamikker, normer og maktforhold i samfunnet. 

 

 

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Restad, Frode; Myrebøe, Tonje ; Nordby, Siri Krogh (2025). «Etter at du var her, så skjedde det noe i klasserommet»: Felles kunnskapsutvikling i partnerskap mellom skole og lærerutdanning. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.8

Myrebøe, Tonje ; Røthing, Åse (2021). Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper. der, Marie Lippe, von (Red.). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. s. 62-83. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-03

Myrebøe, Tonje (2021). Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2141

Myrebøe, Tonje (2021). Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 105.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-04-02



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Røthing, Åse ; Johannessen, Elise Margrethe Vike; Myrebøe, Tonje (2024). Meningsmangfold i klasserommet. Perspektiver, begreper og ressurser for lærere. ISBN: 9788202822545. 122 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Myrebøe, Tonje ; Røthing, Åse; Skrefsrud, Thor-André; Anker, Trine (2022). Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer. ISBN: 9788283643893. 156 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Johannessen, Elise Margrethe Vike; Myrebøe, Tonje (2025). Values in motion: A study of teachers' perspectives on values in school curricula and teaching. NoFa X The 10th Nordic Conference on subject didactics. Syddansk universitet.

Myrebøe, Tonje ; Johannessen, Elise Margrethe Vike (2025). Values in motion - A study of teachers’ perspectives on values in school curricula and teaching. NoFa X 2025. University og Southern Denmark.

Myrebøe, Tonje ; Paaske, Nanna (2023). Dialogbasert undervisning: en inngang for å tematisere mangfold. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. s. 121-135. Universitetsforlaget.

Myrebøe, Tonje (2023). Diversity of Opinion in the Classroom: Possibilities and Challenges Considering Student Positions and Social Context. ECER 2023 “The Value of Diversity in Education and Educational Research”. EERA.

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders ; Jøsok, Evy ; Haugen, Torgeir ; Ryen, Erik ; Vanebo, Guro ; Ferrer, Marlen ; Stokke, Ruth Seierstad; Kvalvaag, Robert Williams ; Aukland, Knut ; Hammer, Aina ; Skaar, Håvard ; Myrebøe, Tonje ; Lundberg, Pål ; Jahnsen, Vanja Røkkum ; Briseid, Eyvind Martol ; Lind, Anne ; Sletteland, Anja; Mathias, Gro ; Paaske, Nanna (2022). Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid).

Myrebøe, Tonje (2021). Meningsmangfold og kritisk tenkning i klasserommet - Læreres erfaringer. Samfunnsfagkonferansen 2021. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Myrebøe, Tonje (2021). Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen. Om fordommer og skolens forebyggende rolle. Høgskolen på Vestlandet.

Myrebøe, Tonje (2019). Teachers discomfort and dilemmas facing stereotype attitudes among students. NERA (Nordic Educational Research Association). Uppsala University.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.