English version
Sølvi Mausethagen

Sølvi Mausethagen

Kort om

Jeg er prodekan for FoU ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, og professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsforskning. Jeg har forsket og publisert bredt på lærerprofesjon og lærerutdanning, inkludert spørsmål om kunnskapsgrunnlag og styring.

Fagfelt

Kvalitativ metode   Utdanningspolitikk   Lærerprofesjonalitet   Vurdering   Styring og reform

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Bjerke, Annette Hessen ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege (2025). Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway. International Journal of Educational Research. Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518

Mausethagen, Sølvi ; Skedsmo, Guri; Røvik, Kjell Arne (2025). Å lage sikkerhetsnett for elevene. Fylkeskommunale rutiner for å motvirke frafall på tvers av tid, sted og aktører. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.

Mausethagen, Sølvi (2025). Blurred discourses of teacher professionalism. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563

Mausethagen, Sølvi ; Skedsmo, Guri (2024). Hvordan ser forskningen på frafall i videregående opplæring i Norge ut?. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 108.
https://doi.org/10.18261/npt.108.2.3

Mausethagen, Sølvi (2024). Blurred discourses of professionalism in teacher education institutions. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563

Shavard, Galina; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi (2024). Redefining teacher quality in the context of increased accountability in Norway: Professional ethics as practiced. Knudsen, Lars Emmerik Damgaard; Wiberg, Merete; Petersen, Karen Bjerg; Haastrup, Lisbeth (Red.). Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. s. 19-33. Routledge.

Phillips, Kim Pedersen; Eriksen, Andreas ; Mausethagen, Sølvi (2023). Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications. Professions and Professionalism. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307

Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. ISBN: 9788215065540. 307 s. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23

Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). Forskningens rolle i skole og lærerutdanning. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 9-27. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-01

Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2023). Bare amerikanske studier, sa du? Utfordring av språklige skillelinjer og teoriutvikling basert på en systematisk forskningsoversikt. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. s. 175-196. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Lillejord, Sølvi; Manger, Terje; Mausethagen, Sølvi (2022). Livet i skolen. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. ISBN: 9788245038170. 317 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Mausethagen, Sølvi ; Prøitz, Tine Sophie; Fekjær, Silje Bringsrud ; Stenersen, Christine Rendahl; Finnanger, Tiril Smerud (2021). «En fot i begge leire hadde vært ypperlig» En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet. 86 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Afdal, Hilde Wågsås ; Borgen, Jorunn Spord; Barstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi ; Aasen, Petter (2021). Utbildning, lärande, forskning En evalueringsstudie – delrapport 3. ISBN: 9788278604663. 130 s. Universitetet i Sørøst-Norge.

Bie-Drivdal, Arnhild; Messel, Jan ; Mausethagen, Sølvi ; Andreassen, Tone Alm (2021). Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen. En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i faglig utviklingsarbeid. ISBN: 9788283643411. 93 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Mausethagen, Sølvi ; Shavard, Galina; Knudsmoen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Osland, Oddgeir (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplæringen. 133 s. Senter for profesjonsstudier.

Myklebust, Runa Brandal; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi ; Risan, Maiken ; Tangen, Truls Nilsen; Wernø, Ida Lyngstad (2019). Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. ISBN: 9788283641967. 137 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie

Mausethagen, Sølvi ; Gundersen, Torbjørn; Larsen, Lars Erik; Osland, Oddgeir (2018). Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd. 106 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen. ISBN: 9788232701995. 40 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne ; Lorentzen, Marte ; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/SPS/Publikasjoner/Arbei





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Slette, Aslaug Louise; Solberg, Espen; Pedersen, Tea Dyred; Mausethagen, Sølvi (2025). S2E2 Utdanningsforskning -hvem bruker den og hvordan?.

Mausethagen, Sølvi (2025). Å lage sikkerhetsnett for elevene - Fylkeskommunale rutiner for å motvirke frafall på tvers av tid, sted og aktører. Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Universitetet i Oslo.

Skedsmo, Guri; Mausethagen, Sølvi (2025). District Administrators’ Strategies and Successful Knowledge Sharing to Retain Students in Upper-Secondary Education in Norway. American Educational Research Association. American Educational Research Association.

Mausethagen, Sølvi (2024). Boklansering "En forskningsbasert skole?". Boklansering.

Mausethagen, Sølvi (2024). En «forskningsbasert» skole? Mot nye forståelser av forskningslitterasitet og «bruk» av forskning. Faglig foredrag. OsloMet - besøk av dansk delegasjon.

Mausethagen, Sølvi (2024). Betydningen av Forskningsbasert undervisning i lærerutdanningen. Faglig innlegg seksjonsmøte.

Mausethagen, Sølvi (2024). En «forskningsbasert» skole? Mot nye forståelser av forskningslitterasitet og «bruk» av forskning. Universitetsstyret. OsloMet.

Skedsmo, Guri; Mausethagen, Sølvi (2024). Enactment of Policy Interventions to Retain Students in a Market-Oriented Secondary Education in Norway. Comparative International Education Society. Comparative International Education Society.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2024). Research on ‘research use’ in education: a systematic scoping review. AERA annual meeting 2024. Americal Educational Research Association.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession across contexts: A systematic scoping review. NERA. NERA and OsloMet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.