Kort om
Jeg er prodekan for FoU ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, og professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsforskning. Jeg har forsket og publisert bredt på lærerprofesjon og lærerutdanning, inkludert spørsmål om kunnskapsgrunnlag og styring.
Fagfelt
Kvalitativ metode Utdanningspolitikk Lærerprofesjonalitet Vurdering Styring og reform
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset.
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn.
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjerke, Annette Hessen
;
Dalland, Cecilie Pedersen
;
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
(2025).
Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway.
International Journal of Educational Research.
Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518
Mausethagen, Sølvi ; Skedsmo, Guri; Røvik, Kjell Arne (2025). Å lage sikkerhetsnett for elevene. Fylkeskommunale rutiner for å motvirke frafall på tvers av tid, sted og aktører. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.
Mausethagen, Sølvi
(2025).
Blurred discourses of teacher professionalism.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563
Mausethagen, Sølvi
; Skedsmo, Guri
(2024).
Hvordan ser forskningen på frafall i videregående opplæring i Norge ut?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 108.
https://doi.org/10.18261/npt.108.2.3
Mausethagen, Sølvi
(2024).
Blurred discourses of professionalism in teacher education institutions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563
Shavard, Galina; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi (2024). Redefining teacher quality in the context of increased accountability in Norway: Professional ethics as practiced. Knudsen, Lars Emmerik Damgaard; Wiberg, Merete; Petersen, Karen Bjerg; Haastrup, Lisbeth (Red.). Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. s. 19-33. Routledge.
Phillips, Kim Pedersen;
Eriksen, Andreas
;
Mausethagen, Sølvi
(2023).
Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications.
Professions and Professionalism.
Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307
Mausethagen, Sølvi
; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie;
Thue, Fredrik
(2023).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.
ISBN: 9788215065540.
307 s.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23
Mausethagen, Sølvi
; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie;
Thue, Fredrik
(2023).
Forskningens rolle i skole og lærerutdanning.
Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.).
En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 9-27.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-01
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2023). Bare amerikanske studier, sa du? Utfordring av språklige skillelinjer og teoriutvikling basert på en systematisk forskningsoversikt. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. s. 175-196. Fagbokforlaget.