English version
Vibeke Bjarnø

Vibeke Bjarnø

Kort om

Er samfunnsviter med hovedfag i sosiologi, har praktisk pedagogisk utdanning. Har arbeida i lærerutdanning siden 1997. Førstekompetansen er i IKT og læring. Var studieleder i perioden 2011-2019, og ble i 2019 instituttleder. Forskning og utviklingsarbeid i lederperioden dreier seg inn mot ledelse, lærerutdanning og IKT.

Fagfelt

Didaktikk   IKT og læring   Strategisk kompetanseutvikling   Lærerkvalifisering   Grunnskolelærerutdanning

Vitenskapelige publikasjoner

Hatlevik, Ove Edvard ; Bjarnø, Vibeke (2024). Examining the role of student teachers' perceived usefulness of ICT and resilience to digital distractions on their evaluation of online information. Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
https://doi.org/10.1111/jcal.13008

Imenes, Olav Gravir ; Bjarnø, Vibeke ; Hatlevik, Ove Edvard (2021). Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/adno.8180

Imenes, Olav Gravir ; Bjarnø, Vibeke ; Hatlevik, Ove Edvard (2021). Student teachers' use of Monte Carlo simulation to solve probability problems: An analysis of 16 group answers. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/ADNO.8180

Hatlevik, Ove Edvard ; Bjarnø, Vibeke (2021). Examining the relationship between resilience to digital distractions, ICT self-efficacy, motivation, approaches to studying, and time spent on individual studies. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 102.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103326

Bjarnø, Vibeke (2018). Er forskning på egen praksis veien mot bedre resultater i skole og lærerutdanning? Eksemplifisert gjennom faglig ledelse i lærerutdanning som pådriver for resultatforbedring i matematikk. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. Universitetsforlaget.

Aarsæther, Finn ; Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.

Mifsud, Mary Louise ; Giæver, Tonje Hilde ; Bjarnø, Vibeke ; Gjølstad, Eli ; Log, Irene Beyer (2014). Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis. Searson, Michael; Ochoa, Marilyn N. (Red.). Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014. s. 2167-2173. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/p/131108/

Mifsud, Louise ; Giæver, Tonje Hilde ; Bjarnø, Vibeke ; Gjølstad, Eli ; Log, Irene Beyer (2014). Developing an Open Online Course for Teachers and Student Teachers: An Analysis. Liu, Leping; Gibson, David (Red.). Research Highlights in Technology and Teacher Education. s. 121-130. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Bjarnø, Vibeke ; Høivik, Helge (2014). Feedback: On Students’ Requirement for Personal Mentoring Models. Viteli, Jarmo; Leikomaa, Marianna; Herrington, Jan (Red.). Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014. s. 2670-2675. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/noaccess/147857/

Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth ; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 9788205425200. 235 s. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjarnø, Vibeke ; Øgrim, Leikny ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica (2017). DidIKTikk. Fra digital kompetanse til praktisk undervisning. ISBN: 9788245022223. 277 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2009). DidIKTikk. Digital kompetanse i praktisk undervisning. 2. utgave. ISBN: 9788245009170. 268 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2008). DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning. ISBN: 9788245005110. 250 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjarnø, Vibeke ; Hatlevik, Ove Edvard ; Standal, Øyvind Førland (2018). ILD - Integrerte læringsarenaer gjennom digitalisering. 17 s. 7Letras.

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.

Bjarnø, Vibeke ; Schanke, Åge J. ; Kasin, Olav ; Michelet, Simon (2009). "Ikke i tillegg, ikke istedenfor, men måten å jobbe på..." IKT-evaluering 2009 ved Avd LUI, HiO. 29 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Breidlid, Halldis ; Penne, Sylvi ; Smestad, Bjørn ; Ulleberg, Inger (2008). Rapport fra arbeidsgruppa for studieevaluering. ISBN: 9788257946272. 50 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik, Helge ; Bjarnø, Vibeke ; Strøm, Eva (2008). Fragments - Overskridende praksis. ISBN: 9788257946111. 133 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke (2005). New Teaching and Learning Practices: Experiences with eLearning Projects at Oslo University College 1998-2005. ISBN: 9788257944339. 115 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Aas, Tengel (2005). Implementering av et nytt læringsmiljøsystem (LMS) ved Høgskolen i Oslo - Erfaringer etter et år med Classfronter. ISBN: 9788257944384. 60 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjarnø, Vibeke ; Bjørke, Gerd (2004). Lett på nett? Om innføring av LMS ved Høgskolen i Oslo. Oppsummering av VIS-prosjektet. ISBN: 9788257943431. 70 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hustad, Joar; Bjarnø, Vibeke (2025). Avviser grådighetskultur.

Bjarnø, Vibeke ; Tønnessen, Eva; Strand, Hilde Kristin (2025). Lærerstudentene fullfører bedre enn andre. Også etter at utdanningen ble femårig.

Krogh, Christen ; Federici, Roger André ; Bjarnø, Vibeke (2025). Uansvarlig om lærerutdanningen.

Tønnesen, Eva; Bjarnø, Vibeke (2025). DE mest fornøyde lærerstudentene finner du i Nesna.

Gjølstad, Eli; Bjarnø, Vibeke ; Mifsud, Louise (2025). Boundary crossing through teacher educators’ school placement practice. NERA. Nordic Educational Research Association.

Tønnessen, Eva; Larsen, Hege; Bjarnø, Vibeke (2024). NTNU alene mot strømmen: Lemper ikke på karakter­krav til opptak på lærerutdanning.

Tønnessen, Eva; Larsen, Hege; Bjarnø, Vibeke (2024). Reagerer på upresis tallbruk om læreropptaket.

Bjarnø, Vibeke (2024). Har gamle surpompers autoritet gått ut på dato?.

Bjarnø, Vibeke ; Tønnessen, Eva; Larsen, Hege (2024). 944 studieplasser for lærer­studenter står tomme. Få vil jobbe i ungdoms­skolen.

Larsen, Hege; Tønnessen, Eva; Bjarnø, Vibeke ; Fadum, Aleksandra Hara ; Hovik, Ellen Konstanse (2024). 3 av 10 lærerstudenter strøk i matte.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.