English version
Elisabeth Bjørnestad

Elisabeth Bjørnestad

Kort om

Barnehageforskning, kvalitet i barnehage, kvalitative og kvantitative studier, klasseromsforskning, småskoletrinnet, overgangen barnehage - skole

Fagfelt

Kvantitative forskningsmetoder   Kvalitative forskningsmetoder   Klasseromssamtaler   Klasseromsforsking   Allmenn didaktikk   Barnehage   Barnehagepedagogikk   Læring og undervisning   Forskningsmetoder   Undervisningsmetoder   Barnehageansatte   Små barn i barnehage   Barnehagelærerutdanning   Komparativ barnehagepedagogikk   Longitudinelle studier   Barnehagens fysiske miljø

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth (2023). In-service professional development to enhance interaction–staffs’ reflections, experiences and skills. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 31.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2217694

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram ; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293

Nilsen, Tone Rove; Bjørnestad, Elisabeth ; Hannås, Bjørg Mari (2022). Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.287

Pedersen, Lillian; Bjørnestad, Elisabeth ; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Aadland, Eivind (2022). Kvalitet i samspelet mellom barn og personale i norske barnehagar. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.321

Bjørnestad, Elisabeth ; Johannessen, Charlotte U ; Kleppe, Rasmus (2022). Lekens betydning for barns utvikling. Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind; Hybertsen, Ingunn Dahler (Red.). Grunnbok i pedagogisk psykologi. s. 103-116. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 125-152. Universitetsforlaget.

Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth (2020). Everyday interactions between staff and children aged 1-5 in Norwegian ECEC. Early Years.
https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1819207

Johannessen, Kjersti; Bjørnestad, Elisabeth ; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Ylvisåker, Einar; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Pedersen, Lillian; Aadland, Eivind (2020). The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 4.
https://doi.org/10.23865/jased.v4.2485

Bjørnestad, Elisabeth ; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen ; Baustad, Anne Grethe (2019). Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639813

Bjørnestad, Elisabeth ; Baustad, Anne Grethe; Alvestad, Marit (2019). To what extend does the ITERS-R address pedagogical quality as described in the Norwegian Framework plan?. Phillipson, Sivanes; Garvis, Susanne (Red.). Teachers' and Families' Perspectives in Early Childhood Education and Care Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II, 1st Edition. s. 155-171. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203730546





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjørnestad, Elisabeth ; Karlsdottir, Ragnheidur (2001). "Ja, for vi kan mytji vi": En kasusstudie av 1. klassingers bruk av egosentrisk tale. ISBN: 9788251917209. 96 s. Tapir Akademisk Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hernes, Leif ; Hølland, Silje ; Os, Ellen ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole. ISBN: 9788283093711. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Alvestad, Marit; Gjems, Liv; Myrvang, Ellinor; Storli, June Berger; Tungland, Inger Benny Espedal; Velde, Kjersti Lønning; Bjørnestad, Elisabeth (2019). Kvalitet i barnehagen. Rapport fra dybdestudien i det longitudinelle forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN). ISBN: 9788276448900. 80 s. Universitetet i Stavanger.

Kleppe, Rasmus; Bjørnestad, Elisabeth (2019). Økt barnehagelærertetthet og hverdagskvalitet i barnehagen. ISBN: 9788283641943. 26 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Samuelsson, Ingrid Pramling; Bae, Berit; Johansson, Jan-Erik ; Gulbrandsen, Lars ; Løberg, Hege (2012). Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år? - en forskningsoversikt. 141 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjørnestad, Elisabeth (2012). Den gode praksisskolen. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bjørnestad, Elisabeth ; Samuelsson, Ingrid Pramling; Bae, Berit; Gulbrandsen, Lars ; Johansson, Jan-Erik ; Løberg, Hege ; Os, Ellen (2012). Hva betyr livet i barnehagen for barn under 3 år? En forskningsoversikt. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjerknes, Cathrine ; Ingebrigtsen, Tove; Bjørnestad, Elisabeth ; Fløtten, Kristin Anne Østrem; Johansson, Viktor Magne (2025). Aesthetic Approaches to Sami Language and Culture in Preschool. EECERA 2025. EECERA.

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). Exploring the relationship between social skills, play skills and arithmetic skills. Popupseminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Hatlevik, Ove Edvard ; Bjørnestad, Elisabeth ; Zachrisson, Henrik Daae; Elnes, Magdalena; Melhuish, Edward Charles (2025). ECEC Quality and School Value Added: Additive and Interactive Associations to Academic Outcomes. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Løkken, Ingrid Midteide; Hjetland, Hanne Næss ; Bjørnestad, Elisabeth (2025). Norwegian toddlers’ language skills and language environment a synthesis of results from two large Early Childhood Education research projects in Norway. Avslutningskonferanse GoBan-skole.

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). Exploring the relationship between social skills, non-verbal skills and arithmetic abilities over time. ECERS International. ECERS .

Bjørnestad, Elisabeth (2024). Visjoner for forskning, som bidrar til økt kvalitet i profesjonen . Erfaringer fra det norske GoBaN-prosjektet. Center for bedre børneliv. Center for bedre børneliv.

Bjørnestad, Elisabeth ; Øksnes, Maria (2023). Lek i skole, lærerutdanning og forskning. Nasjonalt nettverk for lek i begynneropplæringen.

Pedersen, Lillian; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar. BluPodden - podcast.

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Barnehage og skole hånd i hånd? Har barnehagen betydning for barns senere skoleprestasjoner?. Samling for kommunalsjefer. Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Bjørnestad, Elisabeth ; Melhuish, Edward C.; Barnes, Jaqueline (2023). Predicting cognitive development and social competence outcomes from ITERS-R and ECERS-R. EECERA Conference 2023.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.