English version
Eivind Karlsson

Eivind Karlsson

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Karlsson, Eivind (2024). Lille Ting er seg selv. En småbarnsbildebok i et transspråkrom. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 21.
https://doi.org/10.23865/nbf.v21.375

Karlsson, Eivind (2022). Gåter som kunnskap og dannelse. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. Solum.

Haaland, Gunnar; Karlsson, Eivind ; Øgreid, Anne Kristine ; Ommundsen, Åse Marie (2021). Exploring a Challenging Picturebook Gospel in the Classroom. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 203-228. Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi

Dybvik, Hilde ; Karlsson, Eivind (2020). Måltidet som kulturarena for barn og voksne. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 7-23. Fagbokforlaget.

Dybvik, Hilde ; Karlsson, Eivind (2020). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. ISBN: 9788245032024. 238 s. Fagbokforlaget.

Karlsson, Eivind (2020). Bordvers for barn. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 23-45. Fagbokforlaget.

Czyzak, Iwona; Karlsson, Eivind (2020). Winnie, Tigli og Basia. Apollinsk/dionysisk diskurs i tre europeiske barnebøker om svært søte ting. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 89-109. Fagbokforlaget.

Karlsson, Eivind (2018). Literature for Children with Special Needs - A Complex Landscape. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Red.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. s. 447-475. Vidarforlaget AS.

Karlsson, Eivind (2017). Hva sier reven? Mediedanning med utgangspunkt i en multimodal tekst. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. s. 15-34. Novus Forlag.

Haugen, Torgeir ; Karlsson, Eivind (2017). Fra fastlagt livsbane til prosjektets åpne horisont. Mat og dannelse i barnelitteraturen. Wilhelmsen, Britt Unni (Red.). Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen. s. 155-169. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Syed, Bushra Fatima ; Thun, Cecilie ; Wolf, Kristin Danielsen ; Døscher, Cathrine ; Petersen, Evi ; Karlsson, Eivind (2025). Educators advocate active smart device use for kids: Group from an Oslo University leads tech inclusion workshop.
https://www.telegraphindia.com/west-bengal/kolkata

Karlsson, Eivind ; Petersen, Evi (2025). Playful pathways_ A nordic approach to Storytelling, Music and Social Circus for children. Mongrace Montessori House, invited talk and workshop. Hetblu, Mongrace Montessori and Nordic Center in India.

Petersen, Evi ; Karlsson, Eivind (2025). A Nordic Approach to Storytelling, Movement, and Social Circus for Young Children: Playful Pathways. Invited talk and workshop. Hetblu-OsloMet, Heritage school Kolkata, and Nordic Center in India.

Beiler, Ingrid Rodrick ; Ilje-Lien, Johanne ; Giæver, Katrine ; Karlsson, Eivind ; Tkachenko, Elena (2024). Transspråking som ressurs i barnehage og skole. Lunsjseminar med panelsamtale. Forskningsgruppa Kulturelt mangfold og flersrpåklighet i et .
https://www.oslomet.no/om/arrangement/transsprakin

Karlsson, Eivind (2024). Transspråking som ressurs i barnehage og skole. Transspråking som ressurs i barnehage og skole. Oslomet-LUI.

Karlsson, Eivind (2024). Helhetlig tilnærming til omsorg, lek, læring og danning i forskriftsendring om barnehaglærerutdanningen, sett fra STM. Instituttseminar 20.3.2024. Oslomet-LUI-BLU.

Karlsson, Eivind (2024). Peer Gynt and children's culture. International Week . AP Hogeschool, HZ Vlissingen, Oslomet.

Karlsson, Eivind (2024). Storytelling and pragmatics. International week. UCLL.

Karlsson, Eivind (2024). Bedtime for Bo: Inclusive and playful reading practices. Oslomet - LUI - fakultetskonferanse Oslo-Malmø. Oslomt LUI.

Karlsson, Eivind (2023). From music video to picturebook. «The Fox» (2013) and its transformations. The Child and the Book 2023. The Child and the Book.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.