Kort om
De siste årene har jeg undervist i emnet vitenskapsteori og metode i Master i skolerettet utdanningsvitenskap og i femårig lærerutdanning. Jeg har også undervist masterkurs i matematikkdidaktikk og begynneropplæring og veiledet en del masteroppgaver.
Innen forsknings- og utviklingsarbeid har jeg jobbet mye med matematikkhistorie og bruk av dette i undervisning. I 2016-19 var jeg med på en evaluering av grunnskolens avgangsprøve i matematikk sammen med FAFO og Aina Fossum. I 2019-2022 deltar jeg i et NFR-prosjekt om læreres transdisiplinære kompetanse, ledet av Monica Johannesen. Andre interesser er matematikkundervisningens historie (for tiden spesielt New Math og eksamensoppgaver gjennom historien). Jeg er medforfatter på Tall og tanke 2 og en tilknyttet aktivitetsbok.
Jeg sitter i redaksjonen til Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning og er dosent 2 ved Høgskulen i Volda.
Fagfelt
Lærebokforskning Lærerutdanning Matematikkdidaktikk Fordommer Homofili Matematikkhistorie LHBTQ Grunnskolelærerutdanning Matematikkundervisning Kvalitet i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
    
            
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Xenofontos, Constantinos; Smestad, Bjørn (2025). Real people in mathematics textbooks of Cyprus and Norway. Skott, Charlotte Krog; Blomhøj, Morten; Eckert, Andreas; Elicer, Raimundo; Herheim, Rune; Kristinsdóttir, Bjarnheiður (Red.). Interplay between research and teaching practice in mathematics education : Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education, Copenhagen, 2024. s. 417-424. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
Opsal, Hilde; Smestad, Bjørn (2025). How were parents in Norway informed about New Math?. Skott, Charlotte Krog; Blomhøj, Morten; Eckert, Andreas; Elicer, Raimundo; Herheim, Rune; Kristinsdóttir, Bjarnheiður (Red.). Interplay between research and teaching practice in mathematics education : Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education, Copenhagen, 2024. s. 265-272. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
                Bårdseth, Gro Anita; Fondevik, Birgitte; Høydal, Steinar; Lied, Silje Ims; 
    Smestad, Bjørn
; Tonheim, Odd Helge Mjellem
                 (2024).
                 Frå einsam sak til praksisfellesskap. Kollegasamarbeid knytt til førstelektorprogrammet.
                
                
            Halvorsen, Lars Julius; Båtevik, Finn Ove; Folkestad, Bjarte; Løvoll, Helga Synnevåg; Stokken, Roar (Red.).
                         Samarbeid : fjordantologien 2024.                 s. 148-164.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215071800-24-08
        
                
    Smestad, Bjørn
; 
    Hatlevik, Ove Edvard
; 
    Johannesen, Monica
; 
    Øgrim, Leikny
                 (2023).
                 Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
                
                
            
                
                
                                     Heliyon.
            
                    
                 Vol. 9.
                        
    https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677
        
Smestad, Bjørn (2023). Writing a book for teachers: an introduction to history of mathematics and its connection to education. Barbin, Evelyne; Capone, Roberto; Fried, Michael N.; Menghini, Marta; Pinto, Helder; Tortoriello, F. Saverio (Red.). History and Epistemology in Mathematics Education - Proceedings of the 9th European Summer University. s. 216-227. University of Salerno - Department of Mathematics, Fisciano (SA).
Opsal, Hilde; Smestad, Bjørn (2023). Euclid must go! Norwegian compulsory school exams 1962-1979. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 1969-1976. European Society for Research in Mathematics Education.
Bolstad, Oda Heidi; Smestad, Bjørn (2023). Diversity dimensions in Norwegian mathematics textbooks. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 1724-1731. European Society for Research in Mathematics Education.
                Opsal, Hilde; 
    Smestad, Bjørn
                 (2022).
                 Concepts introduced in Norwegian textbooks before,
during and after the New Math period.
                
                
            Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.).
                         Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).                 s. 1-9.    
                 European Society for Research in Mathematics Education.
                                    
            
                    
                
                        
    https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03748582/docu
        
                Fossum, Aina; 
    Smestad, Bjørn
                 (2022).
                 Changes in grades on the Norwegian lower secondary school mathematics exam.
                
                
            Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian (Red.).
                         Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on
Mathematics Education.                 s. 49-56.    
                 Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
                                    
            
                    
                
                        
    http://matematikdidaktik.org/wp-content/uploads/16
        
                Fossum, Aina; 
    Rogstad, Jon
; 
    Smestad, Bjørn
                 (2022).
                 Eksamen på like vilkår?.
                
                
            
                
                
                                     Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.
            
                    
                 Vol. 33.
                        
    https://tangenten.no/tidligere-nummer/2022-2-2/