English version
Bushra Fatima Syed

Bushra Fatima Syed

Fagfelt

Bærekraftig utvikling   Pedagogikk   Kulturelt mangfold   Samiske barnehager

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Byhring, Anne Kristine ; Syed, Bushra Fatima (2021). Flere tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i en mangfoldig by. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 119-132. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by

Syed, Bushra Fatima ; Tuset, Elly Herikstad (2021). Engasjement for matfaglig arbeid hos pedagogisk ledelse i mangfoldige bybarnehager. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 155-169. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/barn-i-by

Becher, Aslaug Andreassen ; Nutti, Laila Aleksandersen; Syed, Bushra Fatima (2019). Place sensitive pedagogy and the importance of traditional knowledges in Sámi early childhood institutions. Kroeger, janice; Myers, Casey Y; Morgan, Katy (Red.). Nurturing Nature and the Environment with Young Children. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429264672-5

Tkachenko, Elena ; Giæver, Katrine ; Bratland, Kari ; Syed, Bushra Fatima (2015). "Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 3-4.
https://hdl.handle.net/10642/3010

Syed, Bushra Fatima (2009). Den pakistanske foreldregruppen i barnehagen - homogen eller heterogen?. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 154-170. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Kasin, Olav ; Haugen, Arne Sveinson; Langholm, Guri; Heggen, Marianne Presthus; Syed, Bushra Fatima (2019). Bærekraftig utvikling - pedagogiske tilnærminger i barnehagen. ISBN: 9788245022988. 278 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bratland, Kari ; Giæver, Katrine ; Syed, Bushra Fatima ; Sandvik, Margareth (2012). Hvilken betydning har tospråklig assistanse for barns flerspråklige utvikling? En rapport på oppdrag fra NAFO. 55 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO/Barnehage/Dokument



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Mahdi, Hussain Saleh Al-Jboori; Kirsty, Yvonne Solvang Morales; Navaratnarajah, Bamini; Syed, Bushra Fatima (2025). Slik er barnehagehverdagen i Ghana. Utdanningsnytt.no.

Nordahl, Kassandra; Rye, Maria; Syed, Bushra Fatima (2025). En indre kamp mellom ulike verdisyn. En praksisreise til Uganda. Barnehagefolk.
https://www.barnehagefolk.no/

Syed, Bushra Fatima ; Thun, Cecilie ; Wolf, Kristin Danielsen ; Døscher, Cathrine ; Petersen, Evi ; Karlsson, Eivind (2025). Educators advocate active smart device use for kids: Group from an Oslo University leads tech inclusion workshop.
https://www.telegraphindia.com/west-bengal/kolkata

Brennhovd, Maria ; Torsnes, Elise ; Syed, Bushra Fatima (2025). Exploring pedagogical Norwegian Kindergartens: History, values, nature and diverse play. University of Bologna . Michela Schenetti.
https://www.unibo.it/en/

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2024). Skal vi leke «ghar ghar» – گھر گھر sammen?. Barnehagefolk.
https://www.barnehagefolk.no/

Næss, Hedda Høivang; Grøttum, Mari; Syed, Bushra Fatima (2023). Lavere voksentetthet i danske barnehager enn i norske. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaererstude

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2023). Can we play "ghar ghar" - "گھر گھر" together? – a polyphonic dialogue about our pathway to becoming academic citizens. 29th Annual International Reconceptualizing Early Childhood Education (RECE). Manchester Metropolitan University.

Syed, Bushra Fatima (2022). Barnehagen serverte barna spennende retter og smaker. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/pdf-av-forste-steg/f

Syed, Bushra Fatima ; Haugen, Rebekka (2022). Her gir fysisk miljø og materialer rom for barnas lek. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/pdf-av-forste-steg/f

Syed, Bushra Fatima (2022). Mangfoldige tilnærminger til arbeid med «bærekraftig utvikling» i barnehagen?. Bærekraft og barns oppvekstsvilkår. OMEP NORWAY - Verdensorganisasjonen for små barns oppvekst og danning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.