English version
Knut Fossestøl

Knut Fossestøl

Fagfelt

Velferdsstat   Evaluering   Prosessevaluering   Styring og reform   Nytt offentlig styringssystem   RCT   NAV-reform

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Breit, Eric Martin Alexander; Andreassen, Tone Alm ; Fossestøl, Knut (2022). Development of hybrid professionalism: street-level managers’ work and the enabling conditions of public reform. Public Management Review.
https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2095004

Breit, Eric; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin (2019). Kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i Nav-kontor». Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. 22.
https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2019-03-01

Malmberg-Heimonen, Ira ; Tøge, Anne Grete ; Fossestøl, Knut (2018). Program theory within policy-initiated evaluations: the Norwegian low-income family study. Journal of Evidence-Informed Social Work. Vol. 15.
https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1455161

Saltkjel, Therese ; Tøge, Anne Grete ; Malmberg-Heimonen, Ira ; Borg, Elin; Lyng, Selma Therese ; Wittrock, Christian ; Pålshaugen, Øyvind ; Fossestøl, Knut ; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn (2018). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools. International Journal of Educational Research. Vol. 91.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.07.001

Breit, Eric; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin (2018). A knowledge hierarchy in labour and welfare services? Evidence-based and practice-based knowledge in frontline service innovation. International Social Security Review. Vol. 71.
https://doi.org/10.1111/issr.12187

Malmberg-Heimonen, Ira ; Tøge, Anne Grete ; Gyüre, Krisztina ; Rugkåsa, Marianne ; Fossestøl, Knut ; Bergheim, Berit ; Liodden, Tone (2017). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effectiveness of a skill-training programme for social work professionals for improving the follow-up of low-income families within Norwegian welfare services. International Journal of Educational Research. Vol. 86.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.08.005

Breit, Eric; Fossestøl, Knut ; Andreassen, Tone Alm (2017). From pure to hybrid professionalism in post-NPM activation reform: The institutional work of frontline managers. Journal of Professions and Organization. Vol. 5.
https://doi.org/10.1093/jpo/jox013

Fossestøl, Knut ; Breit, Eric; Borg, Elin (2016). Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?. Søkelys på arbeidslivet. Vol. 33.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2016-01-02

Fossestøl, Knut ; Breit, Eric; Andreassen, Tone Alm ; Klemsdal, Lars (2015). Managing institutional complexity in public sector reform: Hybridization in front-line service organizations. Public Administration. Vol. 93.
https://doi.org/10.1111/padm.12144

Andreassen, Tone Alm ; Fossestøl, Knut (2014). Utfordrende inkluderingspolitikk. Samstyring for omforming av institusjonell logikk i arbeidslivet, helsetjenesten og NAV. Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS). Vol. 55.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sadeghi, Talieh ; Thørrisen, Mikkel Magnus ; Fossestøl, Knut ; Finne, Joakim ; Skarpaas, Lisebet Skeie ; Bråthen, Magne ; Karlsen, Elisabeth ; Ødemark, Ingjerd Legreid (2023). Arbeids- og velferdstjenestene: Protokoll for en forenklet kunnskapsoversikt. ISBN: 9788276094664. 34 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Sadeghi, Talieh ; Thørrisen, Mikkel Magnus ; Bråthen, Magne ; Finne, Joakim ; Fossestøl, Knut ; Skarpaas, Lisebet Skeie ; Karlsen, Elisabeth ; Ødemark, Ingjerd Legreid (2023). Arbeids- og velferdstjenestene: En forenklet kunnskapsoversikt over arbeidsinkluderingssystemet. ISBN: 9788276094718. 208 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fossestøl, Knut (2023). Programteori som redskap for evaluering av tiltak i skolesektoren. Temanotat 4: En gjennomgang av lokal kompetanseutvikling for grunnopplæringa (desentralisert ordning for kompetanseutvikling). ISBN: 9788276094510. 34 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Legard, Sveinung ; Berg, Helene; Staalesen, Pia Dybvik; Fossestøl, Knut ; Vestad, Malene (2022). Vertskommunesamarbeid om NAV-kontor. ISBN: 9788276094459. 80 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fossestøl, Knut ; Borg, Elin; Flatland, Tord; Hermansen, Hege ; Lyng, Selma Therese ; Mausethagen, Sølvi; Myrvold, Trine (2021). Lokal kompetanseutvikling. Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunopplæringen. 162 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lahn, Leif Christian ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Fossestøl, Knut (2021). Temanotat 2 - Evaluering av ny kompetansemodell Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag. ISBN: 9788276094312. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Malmberg-Heimonen, Ira ; Tøge, Anne Grete ; Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Pålshaugen, Øyvind ; Bakkeli, Vidar ; Wittrock, Christian ; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn; Fossestøl, Knut ; Akhtar, Sehrish (2020). Et lag rundt eleven. En klynge-randomisert evaluering av LOG-modellen. ISBN: 9788276094206. 156 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fossestøl, Knut ; Borg, Elin; Breit, Eric (2020). Nav i en ny tid? En evaluering av hvordan retningsvalgene i Stortingsmelding 33 implementeres på Nav-kontorene. 179 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Malmberg-Heimonen, Ira ; Tøge, Anne Grete ; Rugkåsa, Marianne ; Fossestøl, Knut ; Liodden, Tone ; Bergheim, Berit ; Gyüre, Krisztina ; Buzungu, Hilde Fiva (2019). Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier. Sluttrapport. ISBN: 9788283642032. 279 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Høydal, Øyunn Syrstad ; Bastøe, Per Øyvind; Fossestøl, Knut (2024). Training for better evaluation. INTEVAL internasjonalt evalueringsnettverk. INTEVAL.

Fossestøl, Knut ; Lyng, Selma Therese (2022). Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling − tre viktige utfordringer. Bedre Skole.
https://www.utdanningsnytt.no/files/2022/05/23/Bed

Fossestøl, Knut (2022). Skolebasert kompetanseutvikling i partnerskap. Implementering av tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring. Statsforvalter i Rogaland .

Fossestøl, Knut (2022). Skoleledelse og kompetanseutvikling. Kurs i skoleledelse. BI.

Fossestøl, Knut (2022). Skoleledelse og kompetanseutvikling. Kurs i skoleledelse. BI.

Fossestøl, Knut (2022). Lokal kompetanseutvikling. Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen. Samling for Statforvalterne om lokal kompetanseutvikling. Udanningsdirektoratet .

Fossestøl, Knut (2022). Representativitet og troverdighet i forskning. Samling for Statforvalterne om lokal kompetanseutvikling. Udanningsdirektoratet .

Fossestøl, Knut (2022). Hva sier forskningen om velfungerende partnerskap, og på hvilken måte bidrar vertskommunesamarbeid til å fremme partnerskapet i NAV. Partnerskapskonferansen 2022 En konferanse om partnerskapet i NAV-kontoret. AID, AVdir og KS .

Fossestøl, Knut (2022). Om ny virksomhetsstrategi i NAV. KAI-frokost. Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) Oslomet.

Fossestøl, Knut (2022). Desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag - utfordringer og muligheter. Referansegruppemøte. Udanningsdirektoratet .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.