English version
Monica Johannesen

Monica Johannesen

Fagfelt

Utdanningsledelse   Nettbasert læring   Digital kompetanse   Profesjonsfaglig digital kompetanse   Digitalisering for læring

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2024). Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19. Heliyon. Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Den digitale skolehverdagen - Profesjonsfaglig digital kompetanse. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 209-224. Fagbokforlaget.

Goldshaft, Beverley; Sjølie, Ela; Johannesen, Monica (2022). Student teachers’ research and development (R&D) practice - constraining and supporting practice architectures. Pedagogy, Culture & Society. Vol. 32.
https://doi.org/10.1080/14681366.2022.2140698

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2021). Appropriation of Online Distance Learning in Nepal. Carm, Ellen; Johannesen, Monica; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny; Phyak, Prem (Red.). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. s. 42-61. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004448865_004

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny ; Phyak, Prem (2021). Reflections and Culminations. Carm, Ellen; Johannesen, Monica; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny; Phyak, Prem (Red.). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. s. 253-261. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004448865_014

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny ; Phyak, Prem (2021). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. ISBN: 9789004448865. 266 s. Brill | Sense.
https://brill.com/view/title/57616

Habib, Laurence Marie Anna ; Johannesen, Monica (2020). The role of academic management in implementing technology-enhanced learning in Higher Education. Technology, Pedagogy and Education. Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1722735

Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2020). Klasseledelse med digitale verktøy: Hvem har regien – læreren, elevene eller digitale medier?. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2020). The role of multidisciplinarity in developing teachers’ professional digital competence. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/njcie.3735





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Johannesen, Monica ; Lundberg, Pål ; Smestad, Bjørn (2023). Utdanning for tverrfaglige mål. ISBN: 9788245047806. 282 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Øgrim, Leikny ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica (2017). DidIKTikk. Fra digital kompetanse til praktisk undervisning. ISBN: 9788245022223. 277 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2009). DidIKTikk. Digital kompetanse i praktisk undervisning. 2. utgave. ISBN: 9788245009170. 268 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2008). DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning. ISBN: 9788245005110. 250 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hermansen, Hege ; Hagen, Aina Landsverk ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Mifsud, Louise ; Rudningen, Gudrun; Wiers-Jenssen, Jannecke (2022). Delrapport 1: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). 67 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Johannesen, Monica ; Gudmundsdottir, Greta Björk; Tusiime, Wycliff Edwin (2021). Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions. ISBN: 9788283643299. 159 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Helleve, Mette Birgitte ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2013). Evaluering av Kriminalomsorgens kompetanseløft. 36 s. Kriminalomsorgens utdanningssenter.

Johannesen, Monica (2013). The Sociomateriality of Teaching. Virtual Learning Environments in Teaching Practice. Akademika forlag.

Johannesen, Monica ; Nore, Hæge ; Øgrim, Leikny ; Jamissen, Grete; Kolstad, Anett Kristin; Høivik, Helge ; Karstensen, Steinar ; Reksten, Morten ; Ormestad, Aslak ; Hübener, Stian ; Ribu, Kirsten (2011). Utredning om eCampus HiOA. 44 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Habib, Laurence ; Amundsen, Jon; Berre, Johnny; Harnæs, Hilde; Haug, Kristin Holte ; Johannesen, Monica ; Klæbo, Kirsten; Schanke, Åge J. ; Talberg, Olav; Thomassen, Hanne (2006). GOLEM-prosjekt - rapport for året 2005. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Smestad, Bjørn ; Johannesen, Monica (2025). "Hva trenger fremtidens lærere?". Lærerutdanningskonferansen. Universitets- og høgskolerådet.

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Identifying characteristics of TPDC – a literature review. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Johannesen, Monica ; Lauvstad, Anders Heggenes; Øgrim, Leikny (2023). Modeller for digital kompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 125-144. Fagbokforlaget.

Hatlevik, Ove Edvard ; Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Studenters oppfatning av profesjonsfaglig digital kompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 177-188. Fagbokforlaget.

Gisholt, Per Jacob; Hvistendal, Heidi; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica (2023). Det teknologirike klasserommet - arbeidsformer og verktøy. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 31-44. Fagbokforlaget.

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Systematisk tankespinn – modeller for digital kompetanse. Kompetansedelingsseminar TEQ21. TEQ21.

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Experiences from Hybrid Learning. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Johannesen, Monica ; Nielsen, Birgitte Lund (2023). Teacher education for the 21st century. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Johannesen, Monica ; Smestad, Bjørn (2022). Teachers’ professional competence in policy documents for school and teacher education in Norway. NERA. NERA.

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica ; Hatlevik, Ove Edvard (2022). Teachers´ professional digital competence, between policy, theory and practice. NERA 22. NERA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.