Fagområder
Emner
Læring Psykometri / anvendt statistikk Motivasjon Læringsstrategier Digital kompetanse Kvalitet i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Lærarutdanning for ei framtid i flux
TEFF-konsortiet består av 17 partnarar frå ni EU-land. Saman jobbar vi med å utvikle ein modell for å møte behovet for opplæring og vidareutdanning for framtidas lærarar på tvers av Europa.
-
Panelstudie om lærarutdanning (TEPS)
The Teacher Education Panel Study (TEPS) er ein omfattande studie om korleis lærarutdanninga blir gjennomført i Noreg.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
How Do Teachers Use Digital Technology When They Engage Students in Mathematical Inquiry?.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6180
Steinmann, Isa
;
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Herseth, Janne
(2025).
How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study.
European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812
Elnes, Magdalena;
Hatlevik, Ove Edvard
; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2025).
ECEC quality matters for boys: gender differences in the long-term associations between ECEC quality and academic outcomes.
European Early Childhood Education Research Journal.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2025.2477497
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2024).
Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?.
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2
Hatlevik, Ove Edvard
;
Bjarnø, Vibeke
(2024).
Examining the role of student teachers' perceived usefulness of ICT and resilience to digital distractions on their evaluation of online information.
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
https://doi.org/10.1111/jcal.13008
Elnes, Magdalena; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola;
Hatlevik, Ove Edvard
; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2024).
Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences.
Frontiers in Psychology.
Vol. 15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1330334
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen;
Hatlevik, Ove Edvard
(2024).
Variations in sources of job satisfaction and teacher efficacy between novice and experienced teachers.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2400170
Smestad, Bjørn
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
(2023).
Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
Heliyon.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677
Haugen, Anders L. Hage
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Riiser, Kirsti
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway.
Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716