English version
Cecilie Pedersen Dalland

Cecilie Pedersen Dalland

Kort om

Forskningområder og faglige interesser:

 

Bakgrunn:

 

Undervisningserfaring:

 

Faglige områder og emner:

 

Undervisning:

 

Forskning:

 

Fagfelt

Akademisk skriving   Forskningsmetode   Klasseromsforskning   Selvregulert læring   Kvalitativ forskningsmetode   Kjønn og kjønnsforskning   Kreativitet   Arbeidsplaner   Jenter og gutter   High and low achievers   Strategier ved bruk av arbeidsplaner   Bachelorstudenter   Analysemetode   Skolereformer   muntlige ferdigheter   Gjenbruk av kvalitative data   Samarbeid skole hjem   Kreative metoder

Administrative arbeidsområder

Opplæring

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Bjerke, Annette Hessen ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege (2025). Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway. International Journal of Educational Research. Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518

Dalland, Cecilie Pedersen ; Blikstad-Balas, Marte; Svenkerud, Sigrun (2023). The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/adno.9837

Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege ; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion. Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013

Knudsmoen, Hege ; Mausethagen, Sølvi ; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435

Dalland, Cecilie Pedersen ; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid (2022). Hjemmeskole under korona: individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/npt.106.4.4

Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid; Dalland, Cecilie Pedersen (2021). Homeschooling in Norway During the Pandemic-Digital Learning with Unequal Access to Qualified Help at Home and Unequal Learning Opportunities Provided by the School. Reimers, Fernando (Red.). Primary and Secondary Education During Covid-19. s. 177-201. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_7

Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen (2021). The Impact of COVID-19 and Homeschooling on Students' Engagement With Physical Activity. Frontiers in Sports and Active Living. Vol. 2.
https://doi.org/10.3389/fspor.2020.589227

Dalland, Cecilie Pedersen ; White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (2021). Individualised home schooling – at odds with the equity ambitions in the Nordic model of education?. Education In The North. Vol. 28.
https://doi.org/10.26203/9dvz-5f97

Dalland, Cecilie Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 125-152. Universitetsforlaget.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2021). Analyse og kategorisering av videodata. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 263-286. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2024). Oppgaveskriving for lærer- og pedagogikkstudenter. ISBN: 9788245046403. 103 s. Fagbokforlaget.

Dalland, Olav; Dalland, Cecilie Pedersen (2024). Metode og oppgaveskriving. ISBN: 9788205604575. 318 s. Gyldendal Akademisk.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Mifsud, Louise (2023). Observasjon som metode i lærerutdanningene. ISBN: 9788245037906. 150 s. Fagbokforlaget.

Thorsen, Kirsten ; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (2023). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. ISBN: 9788245044751. 227 s. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie ; Knutsen, Pernille Grepp (2020). Gode foreldrerelasjoner. Skole-hjem-samarbeid i grunnskolen. ISBN: 9788245033571. 140 s. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie (2017). Kreativitet i skolen. ISBN: 9788245021714. 123 s. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie ; Dalland, Olav (2016). Studentens hva, hvordan og hvorfor. ISBN: 9788205489707. 123 s. Gyldendal Akademisk.

Bergem, Ole Kristian; Dalland, Cecilie (2010). Arbeidsplaner, læringsmål og vurdering. Hva gjør vi?. ISBN: 9788215015996. 110 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Bjørnestad, Elisabeth ; Håøy, Annbjørg ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Myrvold, Trine (2024). Klasserommets praksisformer 20 år etter - en evaluering av seksårsreformen. ISBN: 9788283645859. 181 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap. ISBN: 9788283645286. 142 s. OsloMet.

Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Sundtjønn, Trude ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet.

Myrvold, Trine ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Håøy, Annbjørg ; Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Klette, Kirsti (2022). Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover? En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. ISBN: 9788283644500. 193 s. OsloMet-torbyuniversitetet.

Myrvold, Trine ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Hernes, Leif ; Hølland, Silje ; Os, Ellen ; Winger, Nina (2022). Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole. ISBN: 9788283093711. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hølland, Silje ; Bjørnestad, Elisabeth ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Sundtjønn, Trude ; Myrvold, Trine ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. ISBN: 9788283643008. 82 s. OsloMet skriftserie.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Dalland, Cecilie (2014). Elevaktive arbeidsformer: Hvordan påvirker arbeidsplaner og muntlige framføringer elevers strategier i klasserommet. Akademika forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Risan, Maiken ; Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Hvorfor insisterer mediene på å løfte fram negative omtaler av læreryrket?.
https://doi.org/https://www.dagsavisen.no/debatt/h

Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Har skolen blitt for teoretisk? Evaluering av seksårsreformen. Skolens tilstand. Forskergruppen SISCO.

Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen ; Evertsen, Ingrid; Flø, Ellen Egeland; Stovner, Roar Bakken (2025). Skolens tilstand: Har skolen egentlig blitt mer teoretisk?. Skolens tilstand. SISCO forskergruppe.
https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/

Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Surkalovic, Dragana ; Thormodsæter, Øyvind (2024). Pre-service Teachers' Reflections in Practice Placement: Balancing Pedagogy and Subject Didactic. ECER-konferansen. EERA - European Education Research Association.

Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mifsud, Louise (2024). The Art of Classroom Observation: Challenges and Opportunities. ECER-konferansen. EERA - European Education Research Association.

Dalland, Cecilie Pedersen (2023). Om lekser i skolen Programledere: Arun Ghosh og Vigdis Alver.

Dalland, Cecilie Pedersen (2023). Eclectic use of Theory in Doctoral Thesis in Educational Research. AERA 2023 annual meeting. American Educational Research Association.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje (2023). Facilitation of Everyday School Life for Students with Trauma. AERA 2023 annual meeting. American Educational Research Association.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Knutsen, Pernille Grepp (2023). Skole-hjem-samarbeid i grunnskolen. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 187-208. Fagbokforlaget.

Dalland, Cecilie Pedersen ; Hølland, Silje ; Blomquist, Morten (2023). Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer. Spesialpedagogikk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.