Kort om
Ingrid Smette er forskar ved NOVA i seksjon for forsking om barndom, familie og barnevern. Hennar forskingsinteresser er foreldreskap og barndom i ein kulturelt mangfaldig velferdsstat. Ho har nyleg avslutta eit postdoktorprosjekt ved Universitetet i Oslo om foreldreskaps ideal og -praksis blant etterkomarar (andregenerasjon). For tida arbeider ho med fleire prosjekt korleis velferdsstatens institusjonar handerer kulturelle og religiøse skilnadar i foreldreskapspraksis. Ho har PhD i sosialantropologi (2015) frå UiO og arbeider i hovudsak med ulike kvalitative metodar.
Fagområder
Emner
Migrasjon Ungdom Utdanning Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn Studenter med minoritetsbakgrunn Ungdom, kjønn, vold Videregående opplæring Sosial kontroll Seksuell vold Selvstendighet Majoritet-minoritetsrelasjoner Ungdomsskole
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Elevers trivsel og skolemiljø
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø.
-
Etterkommerne og den bekymrede velferdsstaten
Dette prosjektet undersøker de pågående, relasjonelle forhandlinger mellom velferdsstatens og offentlighetens problemforståelser og endringsprosesser i minoritetsbefolkningen.
-
Foreldrerestriksjonar og vald – ein studie basert på UngVold 2023
Prosjektet skal kartlegge samanhengen mellom det å vekse opp med strenge restriksjonar frå foreldre og vald i heimen basert på data frå spørjeundersøkinga UngVold 2023.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Foreldreskap blant etniske og religiøse minoritetar i Noreg
Dette prosjektet undersøkjer korleis etniske og religiøse minoritetar i Noreg opplever det å vere mor og far for «store barn» og ungdom.
-
Følgeevaluering av pilotprosjekt om minoritetsrådgivere på ungdomsskoler og voksenopplæringssentre
Forskere ved NOVA skal evaluere to pilotprosjekter for utvidelse av ordningen med minoritetsrådgivere til ungdomsskoler i utsatte byområder og voksenopplæringssentre.
-
Oppvekst, familieliv og hjelpsøking i «lukkede» trossamfunn
Dette prosjektet skal bygge kunnskap om hva som kjennetegner oppvekst og familieliv innenfor rammen av trossamfunn som kan forstås som lukket, og hvilken betydning lukketheten har for barns rettigheter.
-
Skolens erfaringer med og håndtering av fritak og fravær på religiøst grunnlag
I dette prosjektet skal vi utforske hvordan skoler håndterer forespørsler fra elever og foreldre om å bli fritatt fra undervisning og skoleaktiviteter på grunn av deres religiøse tro og livssyn.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Smette, Ingrid
; Awan, Aqsa Umme
(2025).
Exemptions and Absences from School Based on Religion: What Can a Civil Culture Perspective Contribute?.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS).
Vol. 66.
https://doi.org/10.18261/tfs.66.2.1
Smette, Ingrid
;
Aarset, Monica Five
(2023).
Parenting in the second generation. The changing family figurations of descendants of Pakistani, Indian and Sri Lankan Tamil immigrants in Norway.
Ethnic and Racial Studies.
https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2232454
Smette, Ingrid ; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.
Østby, Lene;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
(2022).
Overgrepsutsattes erfaringer med spesialiserte lavterskeltilbud: Symbolsk anerkjennelse, solidariske fellesskap.
Tidsskrift for velferdsforskning.
Vol. Årgang 25.
https://doi.org/10.18261/tfv.25.1.3
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716
Smette, Ingrid
;
Hyggen, Christer
;
Bredal, Anja
(2021).
Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS).
Vol. 62.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-01
Rosten, Monika Grønli
;
Smette, Ingrid
(2021).
Pragmatic, pious and pissed off: young Muslims girls managing conflicting sexual norms and social control.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1981841
Smette, Ingrid
; Hegna, Kristinn
(2021).
Selvbestemmelse og selvregulering: Nye elevidealer for ungdomsskolen.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 113-134.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch5
Strandbu, Åse;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
; Seippel, Ørnulf
(2021).
Ungdomsidrettens spenninger.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 135-152.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch6
Aarset, Monica Five
;
Smette, Ingrid
;
Rosten, Monika
(2021).
Thinking through generation: On parenting and belonging among adult children of immigrants in Norway.
Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.).
Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 79-95.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-7