English version
Steinar Karstensen

Steinar Karstensen

Fagfelt

Teknologi   Informasjonsteknologi   IKT i undervisning   Kommunikasjonsteknologi   IKT og læring   Læringsteknologi   Yrkespedagogikk   Yrkesdidaktikk

Vitenskapelige publikasjoner

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2025). Grensekryssing i yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet medieproduksjon og informasjonsteknologi. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5935

Grydeland, Anders ; Karstensen, Steinar ; Lier, Arne Roar Lehne; Sannerud, Arne Ronny (2024). Læring i teknologifag. Opplæringen for yrker innenfor industriteknologi for å møte kravene til det 21. århundrets arbeidsliv og kompetansebehov. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5495

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2024). 21st Century Skills in Technical Vocational Teacher Education. Association for Teacher Education in Europe.
https://doi.org/10.21862/atee.2023.21

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2023). En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5227

Karstensen, Steinar ; Lier, Arne Roar Lehne (2020). Virtual welding: A didactic perspective. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010195

Karstensen, Steinar (2016). From campus to online learning – experience from the first year of online training in Technical and Vocational Teacher Education (TVTE). Livingston, Kay; Macfarlane, Gaele (Red.). Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015. s. 72-82. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Karstensen, Steinar ; Holt, John; Storvik, John Eivind (2016). Learning logs and self-assessment: How to use students learning logs and selfassessment towards learning outcomes as a tool in Technical and Vocational Education and Training (TVET) to provide insight and support the students' different learning needs and development of student`s learning strategy?. Livingston, Kay; Macfarlane, Gaele (Red.). Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015. s. 83-94. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Karstensen, Steinar (2015). What do the teacher training students see when they look and what do they say they see when they are out on the observation in school for the first time. Leite, Laurinda (Red.). ATEE annual conference 2014 - Transitions in teacher education and Professional identities. Proceedings. s. 173-182. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Karstensen, Steinar (2014). Norwegian TVET teachers use of new technologies. Arntzen, Eystein (Red.). Educating for the future : Proceedings of the ATEE 38th Annual Conference, Halden 2013. s. 246-259. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Karstensen, Steinar ; Sund, Grete Haaland (2009). Forskning og utvikling i samhandling gjennom aksjonsforskning - mellom skoler, bedrifter, fylkeskommuner og høgskole. Groven, Berit; Guldal, Tale M.; Lillemyr, Ole Fredrik; Naastad, Nils; Rønning, Frode (Red.). s. 193-202. Tapir Akademisk Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2021). Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021. 17 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia ; Bakken, Roger ; Karstensen, Steinar ; Havreberg, Solveig Dalehaug ; Dahlback, Jorunn ; Iversen, Ingvild ; Røsten, Line ; Holtet, Jon Ingar; Holt, John (2021). Bærekraft i yrkesopplæringen -Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse. 16 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Johannesen, Monica ; Nore, Hæge ; Øgrim, Leikny ; Jamissen, Grete; Kolstad, Anett Kristin; Høivik, Helge ; Karstensen, Steinar ; Reksten, Morten ; Ormestad, Aslak ; Hübener, Stian ; Ribu, Kirsten (2011). Utredning om eCampus HiOA. 44 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Foss, Svein; Gustavsson, Ann; Johansen, Fred; Karstensen, Steinar ; Rodheim, Stefan; Schneider, Markus; Sønsteli, Stein Tore (2011). Kvalitet i flexibelt lärande: en tekstsamling for bedre utdanning med digitale medier. 66 s. UNISKA Universitetsalliansen Inre Skandinavien.

Lier, Arne Roar; Sund, Grete Haaland ; Sannerud, Arne Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). Vandreboka - overgang skole bedrift : statusrapport nr 4 i prosjekt "Vandreboka" - helhetlig pedagogikk i det fireårige opplæringsløpet i yrkesfag. 20 s. Høgskolen i Akershus.

Sund, Grete Haaland ; Nore, Hæge ; Vagle, Inger ; Sannerud, Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). "Vis hva du kan".Evaluering av tverrfaglig praktisk eksamen i Oslo - VG2: Barne- og ungdomsarbeiderfag,elenergi,frisør, kokk- og servitørfag. 41 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Lier, Arne Roar; Sund, Grete Haaland ; Sannerud, Ronny ; Karstensen, Steinar (2007). Læring i vandreboka - et yrkesdidaktisk perspektiv : statusrapport nr. 3 i prosjektet "Vandreboka" - helhetlig pedagogikk i det fireårige opplæringsløpet i yrkesfag. 34 s. Høgskolen i Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aakernes, Nina ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Granborg, Øyvind ; Karstensen, Steinar ; Lahn, Leif Christian (2025). Yrkesfaglærere som pionerer i bruk av kunstig intelligens. NORDYRK. Nordic research network on vocational education and training.

Andersson, Frode Torgeir ; Bakken, Roger ; Brevik, Birger ; Fegri, Kai Andre ; Karstensen, Steinar ; Lensjø, Marit ; Larsen, Lars Rolf ; Grydeland, Anders (2024). Innovasjon, ny teknologi og bærekraft innen teknologiske fag. NordYrk . University of Island.

Engen, Bård Ketil ; Helle-Valle, Jo ; Giæver, Tonje Hilde ; Karstensen, Steinar ; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Planlagt og gjennomført fakultetsseminar om digitalisering på fakultet for lærerutdanning on internasjonale studier (DIGILUI). Oversikt og forskning på digitalisering ved fakultet. Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling,Makt og ulikhet og Små barn, store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Berntsen, Svanhild Kristine ; Brevik, Birger ; Karstensen, Steinar ; Spetalen, Halvor Einung ; Aakernes, Nina (2023). YLU på DIGILUI fakultetsseminar. Digitalisering på fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (DIGILUI). Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling, Makt og Ulikhet og Små Barn,store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2023). Utilising students’ learning space between digitalisation in school and digitalised leisure time -Didactical possibilities and challenges for teachers. NERA 2023: Digitalisering og teknologi i utdanning - muligheter og utfordringer. NERA 2023.

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2022). Yrkesopplæring i skolen når teknologien er i kontinuerlig endring. NordYrk 2022. NordYrk.

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina ; Granborg, Øyvind (2022). Planlegge og gjennomføre første nasjonale fagdag for Informasjonsteknologi og Medieproduksjon. Nasjonal fagdag IM . OsloMet.

Karstensen, Steinar (2022). Nasjonale fagdager IM. Webinar for IM . OsloMet.

Larsen, Lars Rolf ; Karstensen, Steinar ; Holt, John David; Holtet, Jon Ingar; Bakken, Roger ; Ødegård, Erik Refseth (2022). Fagfornyelsen innnen teknologiske fag. Nordyrk Conference 2022. Campus Norrköping, Linköping University, Sweden.

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2021). Reformimplementering på utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon. NORDYRK 2021. Linköping University, Sweden.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.