English version
Gro Mathias

Gro Mathias

Vitenskapelige publikasjoner

Mathias, Gro ; Standal, Øyvind (2024). What happens to the “social” in psychosocial? Exploring epistemic practices and therapeutic culture in teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 153.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104818

Mathias, Gro ; Standal, Øyvind Førland (2023). The Psychosocial in Norwegian Teacher Education in Light of Epistemic Objects and Therapeutic Culture. Professions and Professionalism. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5278

Mathias, Gro (2021). The ambivalence of the psychosocial in Norwegian education. A policy document analysis. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. Vol. 7.
https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1958994

Lorentzen, Gro ; Røthing, Åse (2017). Demokrati og kritisk tenkning i lærebøker. Norsk pedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-02-02



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Standal, Øyvind Førland; Kofoed, Jette; Mathias, Gro (2025). Psychosocial Knowledge and Therapeutic Culture - Epistemic Inquiries into Norwegian Education Policy and Teacher Education. ISBN: 9788283645774. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lenz, Claudia; Nilsen, Anne Birgitta ; Lorentzen, Gro ; Lid, Stian ; Rise, Eirik; Nustad, Peder (2018). Tiltak mot hatefulle ytringer: Kunnskaps og tiltaksoversikt. ISBN: 9788292988626. 80 s. Senter for Studier av Holocaust og livsynsminoriteter.

Røthing, Åse ; Lorentzen, Gro (2016). Demokratisk og antidiskriminerende kompetanse gjennom arbeid med skolemiljø og lærebøker. En kartlegging av DEMBRA-prosjektets bidrag sett i forhold til skolens arbeid med skolemiljø og lærebøkenes framstillinger. 174 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tømmerås, Heidi Hansen ; Mathias, Gro (2025). Well-being in Education - A philosophical approach. Subject Didactics in the Past, Present and the Future: Why, How, What?. NoFa X: The10th Nordic Conference on subject didactics.

Wetlesen, Annika ; Eie, Siv ; Mathias, Gro (2024). Geografisk kunnskap gjennom stedsbasert undervisning i lærerutdanningen. "Sted" i geografiundervisningen . Norsk geografisk selskap .

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders ; Jøsok, Evy ; Haugen, Torgeir ; Ryen, Erik ; Vanebo, Guro ; Ferrer, Marlen ; Stokke, Ruth Seierstad; Kvalvaag, Robert Williams ; Aukland, Knut ; Hammer, Aina ; Skaar, Håvard ; Myrebøe, Tonje ; Lundberg, Pål ; Jahnsen, Vanja Røkkum ; Briseid, Eyvind Martol ; Lind, Anne ; Sletteland, Anja; Mathias, Gro ; Paaske, Nanna (2022). Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid).

Lorentzen, Gro (2018). Psychosocial Lite. Contemporary Educational debates in Norway. ECER 2018.

Lorentzen, Gro (2018). Er det psykososiale en blind flekk i kunnskapen om skolemiljø?. SAMSVAR: Hvordan motvirke mobbing i skolen?.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.