Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Samfunnsvitenskap
Emner
Barnehagepedagogikk Kritisk refleksjon Digitale praksiser Veiledning og ledelse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga.
-
Samlingsstund
Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Utdanningsbarnehager
Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Engesnes, Nina
;
Lafton, Tove
(2025).
Soundscaping. Early childhood teachers’ professional work with sound environment in kindergartens.
19 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/up.v19.5914
Lafton, Tove
; Moxnes, Anna Rigmor
(2025).
Teori og fagbegrepers posisjon i profesjonsfaglig veiledning.
Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.).
Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning. s. 225-245.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.255
Lafton, Tove
(2025).
Å 'få øye på seg selv' i fellesskapet - diffraktive lesninger av erfaringer med video som veiledningsgrunnlag.
Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.).
Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning. s. 67-85.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.255
Lafton, Tove
; Moxnes, Anna Rigmor
(2025).
String figuring toy pedagogy in kindergartens through sticky photos.
Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/14639491241304529
Aaserud, Geir
;
Gulpinar, Tona
;
Lafton, Tove
(2024).
A Memory of Experiencing Milk in Kindergarten.
Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.).
The Shaping of Professional Identities
Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. s. 149-163.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004699236_010
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
;
Lafton, Tove
(2024).
Discourses and gender divides in children’s digital everyday lives.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 209-237.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_8#DOI
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Lafton, Tove ; Andreasen, Kristina Johnsdatter (2024). Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Lafton, Tove
;
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
(2024).
Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway.
Journal of Children and Media.
https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2299956
Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria;
Lafton, Tove
; Kapella, Olaf; Barbuta, Alina
(2024).
A developmental view on digital vulnerability and agency of children under 10 years of age.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People.
Springer Nature.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-031-
Lafton, Tove
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila
(2023).
Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review.
Societies.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/soc13010011