Kort om
Forskningområder og faglige interesser:
- Klasseromsforskning
- Kjønn, oppgaveskriving
- Kvalitative metoder,
- Kreativitet
- Arbeidsplaner
- Selvregulering
- Skole-hjem-samarbeid
Bakgrunn:
- Doktorgrad fra Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt.
- Master i pedagogikk, Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt.
- Allmennlærerutdanning fra Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning.
Undervisningserfaring:
- Har vært foreleser ved OsloMet, Universitetet i Oslo, Steinerhøgskolen, Universitetet på Vestlandet og grunnskolen i Oslo.
Faglige områder og emner:
- Kreativitet i skolen
- Gode foreldrerelasjoner i grunnskolen
- Akademisk skriving
- Selvregulering
Undervisning:
- Underviser nå på masteremnet i pedagogikk og elevkunnskap (emne 1 og 2, M5GPE4100 og M5GPE5100).
- Leder for masteremnet i profped (MGMO5900).
- Ansvarlig for doktorgradskurs i klasseromsforskning (PHUV9370).
Forskning:
- Var med i forskningsprosjektet KlassPrax – evaluering av seksårsreformen.
- Er med i FRAME-prosjektet (Framing Reading Across Mediums), ledet av professor Marte Blikstad-Balas.
Fagfelt
Akademisk skriving Forskningsmetode Klasseromsforskning Selvregulert læring Kvalitativ forskningsmetode Kjønn og kjønnsforskning Kreativitet Arbeidsplaner Jenter og gutter High and low achievers Strategier ved bruk av arbeidsplaner Bachelorstudenter Analysemetode Skolereformer muntlige ferdigheter Gjenbruk av kvalitative data Samarbeid skole hjem Kreative metoder
Administrative arbeidsområder
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn.
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjerke, Annette Hessen
;
Dalland, Cecilie Pedersen
;
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
(2025).
Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway.
International Journal of Educational Research.
Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518
Hølland, Silje ; Jenset, Inga Staal; Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Inkludering og tilpasset opplæring gjennom undervisning av høy kvalitet. Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen; Jenset, Inga Staal (Red.). God undervisning. Dette vet vi. s. 148-162. Universitetsforlaget.
Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Å utfodre elevene faglig. Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen; Jenset, Inga Staal (Red.). God undervisning. Dette vet vi. s. 83-103. Universitetsforlaget.
Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen ; Jenset, Inga Staal (2025). God undervisning. Dette vet vi. ISBN: 9788215072678. 168 s. Universitetsforlaget.
Dalland, Cecilie Pedersen
; Blikstad-Balas, Marte; Svenkerud, Sigrun
(2023).
The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/adno.9837
Knudsmoen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion.
Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
Dalland, Cecilie Pedersen
; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid
(2022).
Hjemmeskole under korona:
individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/npt.106.4.4
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2021).
Homeschooling in Norway During the Pandemic-Digital Learning with Unequal Access to Qualified Help at Home and Unequal Learning Opportunities Provided by the School.
Reimers, Fernando (Red.).
Primary and Secondary Education During Covid-19. s. 177-201.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_7
Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2021).
The Impact of COVID-19 and Homeschooling on Students' Engagement With Physical Activity.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 2.
https://doi.org/10.3389/fspor.2020.589227