Fagfelt
Barnehagepedagogikk Kritisk refleksjon Digitale praksiser Veiledning og ledelse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Levende Kulturarv
    
            
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga. 
- 
            
    Samlingsstund
    
            
Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass. 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
    
            
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge? 
- 
            
    Utdanningsbarnehager
    
            
Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Engesnes, Nina
; 
    Lafton, Tove
                 (2025).
                 Soundscaping. Early childhood teachers’ professional work with sound environment in kindergartens.
                
                
            
                
                
                                     Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
            
                    
                 Vol. 19.
                        
    https://doi.org/10.23865/up.v19.5914
        
                
    Lafton, Tove
; Moxnes, Anna Rigmor
                 (2025).
                 Teori og fagbegrepers posisjon i profesjonsfaglig veiledning.
                
                
            Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.).
                         Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning.                 s. 225-245.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/cdf.255
        
                
    Lafton, Tove
                 (2025).
                 Å 'få øye på seg selv' i fellesskapet - diffraktive lesninger av erfaringer med video som veiledningsgrunnlag.
                
                
            Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.).
                         Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning.                 s. 67-85.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/cdf.255
        
                
    Lafton, Tove
; Moxnes, Anna Rigmor
                 (2025).
                 String figuring toy pedagogy in kindergartens through sticky photos.
                
                
            
                
                
                                     Contemporary Issues in Early Childhood.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1177/14639491241304529
        
                
    Aaserud, Geir
; 
    Gulpinar, Tona
; 
    Lafton, Tove
                 (2024).
                 A Memory of Experiencing Milk in Kindergarten.
                
                
            Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.).
                         The Shaping of Professional Identities
Revisiting Critical Event Narrative Inquiry.                 s. 149-163.    
                 Brill | Sense.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1163/9789004699236_010
        
                
    Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
; 
    Lafton, Tove
                 (2024).
                 Discourses and gender divides in children’s digital everyday lives.
                
                
            Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
                         Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People.                 s. 209-237.    
                 Springer Nature.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_8%23DOI
        
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Lafton, Tove ; Andreasen, Kristina Johnsdatter (2024). Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
                
    Lafton, Tove
; 
    Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
; 
    Holmarsdottir, Halla Bjørk
                 (2024).
                 Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway.
                
                
            
                
                
                                     Journal of Children and Media.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2299956
        
                Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria; 
    Lafton, Tove
; Kapella, Olaf; Barbuta, Alina
                 (2024).
                 A developmental view on digital vulnerability and agency of children under 10 years of age.
                
                
            Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
                         Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People.                    
                 Springer Nature.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_7
        
                
    Lafton, Tove
; 
    Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila
                 (2023).
                 Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review.
                
                
            
                
                
                                     Societies.
            
                    
                 Vol. 13.
                        
    https://doi.org/10.3390/soc13010011
        
