English version
Tove Lafton

Tove Lafton

Fagfelt

Barnehagepedagogikk   Kritisk refleksjon   Digitale praksiser   Veiledning og ledelse

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Levende Kulturarv

    I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga.

  • Samlingsstund

    Prosjektet vil undersøke ei utvida forståing av kulturarv som finst blant barnehagelærarstudentane ved OsloMet og barnehagane deira som arbeidsplass.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv

    Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?

  • Utdanningsbarnehager

    Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.

Vitenskapelige publikasjoner

Engesnes, Nina ; Lafton, Tove (2025). Soundscaping. Early childhood teachers’ professional work with sound environment in kindergartens. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/up.v19.5914

Lafton, Tove ; Moxnes, Anna Rigmor (2025). Teori og fagbegrepers posisjon i profesjonsfaglig veiledning. Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.). Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning. s. 225-245. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.255

Lafton, Tove (2025). Å 'få øye på seg selv' i fellesskapet - diffraktive lesninger av erfaringer med video som veiledningsgrunnlag. Moxnes, Anna Rigmor; Bjerkholt, Eva; Krogen, Tine Dahlskås; Opdal, Lars (Red.). Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning. s. 67-85. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.255

Lafton, Tove ; Moxnes, Anna Rigmor (2025). String figuring toy pedagogy in kindergartens through sticky photos. Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/14639491241304529

Aaserud, Geir ; Gulpinar, Tona ; Lafton, Tove (2024). A Memory of Experiencing Milk in Kindergarten. Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.). The Shaping of Professional Identities Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. s. 149-163. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004699236_010

Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Lafton, Tove ; Andreasen, Kristina Johnsdatter (2024). Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.

Lafton, Tove ; Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch ; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2024). Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway. Journal of Children and Media.
https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2299956

Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch ; Lafton, Tove (2024). Discourses and gender divides in children’s digital everyday lives. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 209-237. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_8%23DOI

Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria; Lafton, Tove ; Kapella, Olaf; Barbuta, Alina (2024). A developmental view on digital vulnerability and agency of children under 10 years of age. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_7

Lafton, Tove ; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila (2023). Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review. Societies. Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/soc13010011





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lafton, Tove ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Garmann, Nina Gram (2023). Digitalt lese- og skrivekurs. Kunsten å lese og skrive akademiske tekster. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Aldrich, Richard; Ayllón, Sara; Barbovschi, Monica; Barbuta, Alina; Brugarolas, Pablo; Casamassima, Gianna; Drossel, Kerstin; Eickelmann, Birgit; Gosme, Elizabeth; Gudmundsdottir, Greta Björk; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Hyggen, Christer ; Lado, Samuel; Lafton, Tove ; Kapella, Olaf; Karatzogianni, Athina; Kazani, Aggeliki; Labusch, Amelie; Mifsud, Louise ; Olabode, Shola; Parsanoglou, Dimitris; Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria; Shorey, Holly; Sisask, Merike; Symeonaki, Maria; Teidla-Kunitsõn, Gertha; Zinoveva, Liudmila (2022). Understanding children and young people as digital citizens. 155 s. DigiGen - The impact of technological transformations on the digital generation.
https://hdl.handle.net/10852/99969

Lafton, Tove ; Furu, Anne (2019). Arbeidsplassen som læringsarena i ABLU-studiet. Rapport fra ABLU 2015-2019, Kompetanse for framtidens barnehager. ISBN: 9788283642018. 30 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie

Lafton, Tove (2016). Refleksjoner og handlinger i barnehagens møter med teknologi. Sosio-materielle teorier som optikk for (re)konstruksjoner av barnehagepraksiser. 153 s. UiO.
https://hdl.handle.net/10852/51209



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lafton, Tove (2024). Barnehageansatte dokumenterer barnas dobesøk: – Kravene har absolutt økt.
https://www.nrk.no/stor-oslo/her-bruker-de-ansatte

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2024). Skal vi leke «ghar ghar» – گھر گھر sammen?. Barnehagefolk.
https://www.barnehagefolk.no/

Lafton, Tove ; Hagen, Liv Anna ; Anvik, Elisabeth ; Danbolt, Ingrid Anette ; Haukenes, Siri ; Odegard, Nina ; Bergvik, Eilen Sunniva ; Ågedal, Lise Lotte ; Torsnes, Elise (2024). Levende Kulturarv (Vibrant Connections) - presentasjon av prosjektet. Instituttmøte 13.11.2024 BLU. OsloMet.

Haukenes, Siri ; Lafton, Tove ; Hagen, Liv Anna ; Danbolt, Ingrid Anette ; Anvik, Elisabeth ; Bergvik, Eilen Sunniva (2024). VIBRANT CONNECTIONS: IMMATERIAL CULTURAL HERITAGE IN NORWEGIAN KINDERGARTENS. childlife. Faculty of Education and International Studies.

Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch ; Lafton, Tove (2024). Å involvere seg i barns digitale liv. Barnehagefolk. Vol. 40.

Odegard, Nina ; Lafton, Tove (2024). Playful methodologies in higher education - soundscaping with and through matter. Forskerkonferanse. RECE.

Syed, Bushra Fatima ; Lafton, Tove (2023). Can we play "ghar ghar" - "گھر گھر" together? – a polyphonic dialogue about our pathway to becoming academic citizens. 29th Annual International Reconceptualizing Early Childhood Education (RECE). Manchester Metropolitan University.

Lafton, Tove ; Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch ; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2023). How family values can influence children’s digital competence. Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges. NERA.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Lafton, Tove (2023). Novel Insights into the Research Field of Nordic Early Childhood Education and Care. Kick-off .

Lafton, Tove ; Hauge, Heidi (2023). När pedagogiken uppstår i ögonblicket. Andersen, Camilla Eline; Aronsson, Lena; Taguchi, Hillevi Lenz (Red.). s. 79-90. Gleerups Utbildning AB.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.