English version
Ingunn Marie Eriksen

Ingunn Marie Eriksen

Kort om

Ingunn Eriksen er forsker ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hun har PhD i kulturstudier fra UiO (2013). Hennes forskningsinteresser inkluderer ungdoms jevnalderrelasjoner, psykisk helse og mobbing, unges fritidsaktiviteter og foreldrerelasjoner, samt betydning av klasse, kjønn og etnisitet. Hun jobber med kvalitative forskningsmetoder og leder det longitudinelle kvalitative forskningsprogrammet Ungdom i endring. Sammen med Mira Aaboen Sletten er hun ansvarlig redaktør for Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning.

Fagfelt

Kjønn   Klasse   Kvalitativ metode   Sosial ulikhet   Ungdom   Mobbing   Kvalitative metoder   Psykisk helse   Skole   Skolemiljø

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Rogstad, Jon; Eriksen, Ingunn Marie ; Moberg, Karolin (2025). The Reproduction of Wealth Inequality: How Middle- and Upper-Class Parents Instil Financial Orientations in Their Children. Sociology.
https://doi.org/10.1177/00380385251373004

Eriksen, Ingunn Marie ; Persson, Marlene Folkestad ; Rogstad, Jon (2025). Navigating critical phases in adversity in youth: Identification and reorientation. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2025.2462847

Eriksen, Ingunn Marie ; Persson, Marlene Folkestad ; Rogstad, Jon (2025). Navigating critical phases in adversity in youth: identification and reorientation. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2025.2462847

Persson, Marlene Folkestad ; Eriksen, Ingunn Marie (2025). Sports participation as a reflection of social inclusion in youth: a holistic exploration of sport within young people’s lives. Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2025.2451354

Davan, Lars Birger ; Eriksen, Ingunn Marie (2024). Ungdommers levde medborgerskap: Betydningen av klassede foreldrepraksiser under pandemien. Norsk sosiologisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/nost.8.4.4

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2023). The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach. Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695

Smette, Ingrid ; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.

Eriksen, Ingunn Marie ; Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Bakgrunn for temaet Folkehelse og livsmestring. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Eriksen, Ingunn Marie ; Andersen, Patrick Lie (2023). The gendered district effect: psychosocial reasons why girls wish to leave their rural communities. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2023.2270523

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid (2022). Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Seland, Idunn ; Andersen, Patrick Lie ; Eriksen, Ingunn Marie (2021). Fritidsklubber i det lokale folkehelsearbeidet. Sluttrapport. ISBN: 9788278947692. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eriksen, Ingunn Marie ; Andersen, Patrick Lie (2021). Ungdoms tilhørighet, trivsel og framtidsplaner i Distrikts-Norge: En flermetodisk analyse av betydningen av bosted, kjønn og sosioøkonomiske ressurser. ISBN: 9788278947715. OsloMet - storbyuniversitetet.

Restad, Frode; Fritze, Yvonne; Mølstad, Christina Elde; Eriksen, Ingunn Marie (2021). Curriculum Making for Social Learning : Exploring Policy and Practice in Norwegian Lower Secondary Education. ISBN: 9788283802764. 224 s. Høgskolen i Innlandet.

Seland, Idunn ; Eriksen, Ingunn Marie ; Løvgren, Mette ; Sletten, Mira Aaboen (2020). Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Utvidelse til landsdekkende ordning 2018–2020. ISBN: 9788278947456. 154 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Davan, Lars Birger ; Eriksen, Ingunn Marie (2020). Tap og tillit: Ungdoms livstilfredshet og samfunnsdeltagelse under pandemien. ISBN: 9788278947487. 59 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eriksen, Ingunn Marie ; Birger, Davan Lars (2020). Tap og tillit: Ungdoms livstilfredshet og samfunnsdeltagelse under pandemien. 59 s. NOVA.

Seland, Idunn ; Persson, Marlene ; Eriksen, Ingunn Marie (2019). Barn og unges fritid i et kjønns- og likestillingsperspektiv. Litteraturgjennomgang. ISBN: 9788278946992. 73 s. NOVA, OsloMet.

Eriksen, Ingunn Marie ; Seland, Idunn (2019). Ungdom, kjønn og fritid. ISBN: 9788278947012. 66 s. NOVA, OsloMet.

Eriksen, Ingunn Marie ; Sletten, Mira Åboen ; Bakken, Anders ; Soest, Tilmann von (2017). Stress og press blant ungdom: Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager. ISBN: 9788278946213. 111 s. NOVA.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-

Eriksen, Ingunn Marie ; Frøyland, Lars Roar (2017). Levende drabantbyer : Ungdoms deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter i flerkulturelle lokalsamfunn. ISBN: 9788277635514. 96 s. Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor.
https://hdl.handle.net/11250/2442812





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Eriksen, Ingunn Marie (2025). Unge voksne og psykisk helse. Unikom - folkehelsekonferansen. OsloMet og Oslo kommune.

Eriksen, Ingunn Marie (2025). Jakter på den beste versjonen av seg selv.

Eriksen, Ingunn Marie ; Schwencke, Ellen Oftedal (2025). Ulikhetsdrivere i ungdomstida: funn fra Ungdom i endring.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Jakter sitt optimale selv: – Gjør livet tommere og fattigere.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Selvoptimaliseringstrend blant unge.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). En generasjon på jakt etter sitt beste jeg.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Jentene misliker bygdene mest: – Vil flytte ut.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Vil ikke bo på bygda: Guttene trives over alt, men flere jenter mistrives og vil flytte fra bygda.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Hver fjerde ungdom i Karasjok er misfornøyd med sitt lokalmiljø.

Eriksen, Ingunn Marie (2024). Unge i bygd og by.
https://tv.nrk.no/serie/nyhetsmorgen-tv/sesong/202





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.