English version
Margareth Sandvik

Margareth Sandvik

Kort om

Margareth Sandvik er professor i norskdidaktikk og dr.philos. i retorikk fra Universitetet i Oslo. Hun har forsket på språk og språkbruk i mange kontekster, både i barnehage og i skole. Hun er særlig opptatt av barns kommunikasjon, begynneropplæring, digitale læringsmiljø, samtalens betydning for læring og argumentasjon i ulike kontekster, både politisk kommunikasjon og argumentasjon blant barn, både muntlig og skriftlig. Sandvik har gjennom flere år vært med-utvikler av de flerspråklige eventyrappene i Troll i ord (trolliord.no). Hun har også utviklet en tallerkenserie for å stimulere kommunikasjonen rundt måltidet (prateom.no).

Fagfelt

Retorikk   Diskursanalyse   Språkutvikling   Tospråklighet   Argumentasjon   Digitale verktøy   Kartlegging

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Svanes, Ingvill Krogstad ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth (2025). Children’s Agency for Critical Thinking in Early Literacy Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-02

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Arguing about Environmental Issues in Primary School. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-07

Kame, Samuel Belayneh; Tsegaye, Mulugeta Tarekegne; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Sandvik, Margareth (2024). Developing young learners’ reading competence in Ethiopia: A critical review of the Ministry of Education’s guidelines for developing supplementary reading materials. Bahir Dar Journal of Education. Vol. 24.

Sandvik, Margareth (2024). Argumentation and Dialogical Shifts in Young Children's Roleplay. Arcidiacono, Francesco; Convertini, Josephine (Red.). The Psychology of Argumentation and Reasoning. s. 145-169. Nova Science Publishers.
https://doi.org/10.52305/LTNZ4454

Weldemariam, Kassahun; Sandvik, Margareth ; Yigezu, Moges (2024). Context for language education in Ethiopia. Sandvik, Margareth; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (Red.). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. s. 1-1o. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003424956

Sandvik, Margareth ; Weldemariam, Kassahun; Yigezu, Moges (2024). Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia. ISBN: 9781032534428. Routledge.

Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia ; Sandvik, Margareth (2023). Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?. Learning, Culture and Social Interaction. Vol. 40.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100703

Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro Marie (2023). Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth (2022). Argumentation in early childhood: A systematic review. Human Development. Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293

Sandvik, Margareth (2021). Technologies as facilitators for children's literacy and language learning. Braches-Chyrek, Rita (Red.). The Future of Childhood Studies. Verlag Barbara Budrich.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Sandvik, Margareth ; Line, Iversen (2022). Fishermen's knit from the coast of Norway. ISBN: 9781646011650. 171 s. Trafalgar Square.

Sandvik, Margareth ; Iversen, Line (2021). Rett i garnet.Historien om fiskerens ullklær, med nye strikkeoppskrifter. ISBN: 9788283051193. 171 s. Museumsforlaget.

Sandvik, Margareth (2021). Språkarbeid i barnehagen. ISBN: 9788202533939. 136 s. Cappelen Damm Akademisk.

Sandvik, Margareth ; Sandvik, Birte (2015). Rett på tråden. Fargerik strikk. ISBN: 9788202483616. 152 s. Cappelen Damm AS.

Sandvik, Margareth ; Spurkland, Marit (2012). Språkpermen. Verktøy for språkkartlegging og språkarbeid i barnehagen. ISBN: 9788202387181. 20 s. Cappelen Damm Akademisk.

Sandvik, Margareth ; Spurkland, Marit (2012). Lær meg norsk før skolestart. Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. ISBN: 9788202387174. 169 s. Cappelen Damm Akademisk.

Sandvik, Margareth ; Spurkland, Marit (2009). Lær meg norsk før skolestart. Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. ISBN: 9788202283469. 155 s. Cappelen Damm Akademisk.

Sandvik, Margareth ; Spurkland, Marit (2009). Lær meg norsk før skolestart. Kartleggingsverktøyet Språkpermen. ISBN: 9788202287825. 25 s. Cappelen Damm Akademisk.

Valvatne, Helene; Sandvik, Margareth (2007). Barn, språk og kultur. Språkutvikling fram til sjuårsalderen. ISBN: 9788202277505. 342 s. Cappelen Damm Akademisk.

Sandvik, Margareth ; Valvatne, Helene (2007). Barn, språk og kultur. Språkutvikling fram til sjuårsaldersalderen. ISBN: 9788202277505. 342 s. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sandvik, Margareth (2022). Kritisk tenkning og argumentasjon. ISBN: 9788283644043. 7 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Sandvik, Margareth (2022). Språklig mangfold og kritisk tenkning. 3 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Sandvik, Margareth ; Aarssen, Jeroen; Bolt, Lilian van der; Vandekerckhove, Ankie; Tsimpli, Ianthi Maria; Post, Brechtje; Poulter, Monica; Muller, Paulien; Özalp, Ferruh (2019). Multilingual early childhood education and care for young refugee children. 70 s. Sardes.
https://sardes.nl/myref

Sandvik, Margareth ; Jæger, Henriette; Dybvik, Hilde ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehagen. 69 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sandvik, Margareth (2016). Hva trenger velgerne å vite? Og får de vite det? En retorisk analyse av debattklima, journalistisk praksis og argumentasjon i valgkampdiskurs på radio og tv fra valgkampen i 1991, 1999 og 2009. 512 s. Nauka.

Sandvik, Margareth ; Garmann, Nina Gram ; Tkachenko, Elena (2014). Synteserapport om skandinavisk forskning på barns språk og språkmiljø i barnehagen i tidsrommet 2006–2014. 195 s. HiOA/Utdanningsdirektoratet.

Bratland, Kari ; Giæver, Katrine ; Syed, Bushra Fatima ; Sandvik, Margareth (2012). Hvilken betydning har tospråklig assistanse for barns flerspråklige utvikling? En rapport på oppdrag fra NAFO. 55 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO/Barnehage/Dokument

Sandvik, Margareth (2007). Utprøvingen av den digitale versjonen av "Når to er sinte på hverandre" av Tor Åge Bringsværd og Tina Solli. 6 s. Leser søker bok.

Sandvik, Margareth ; Spurkland, Marit (2006). Språkpermen. Et kartleggingsmateriale for morsmål og andrespråk. 62 s. Utdanningsetaten i Oslo.

Sandvik, Margareth (2005). Når tospråklige elever skriver på pc. 5 s. Oslo kommune. Utdanningsetaten.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sandvik, Margareth ; Andreassen, Cecilie ; Eliassen, Erik (2025). The relation between lexical quality and vocabulary in early age. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Sandvik, Margareth ; Bubikova-Moan, Jarmila (2025). Digital devices as facilitators of argumentation in educational contexts . Rhetoric in Society 9 Conference. Rhetoric Society of Europe.

Ryen, Erik ; Sandvik, Margareth (2024). En kritisk analyse av Europarådets kompetanserammeverk for demokratisk kultur (RFCDC). Nordic Conference in Social Science Education - NOKSA. UCL.

Sandvik, Margareth (2024). Om sjømennenes ulltøy. Årsmøte i Kunst- og kulturklubben ved OsloMet.

Sandvik, Margareth (2024). Språklig bevissthet og inkludering gjennom sang- og klappeleker. Styrersamling . Espira barnehagekjede.

Sandvik, Margareth (2024). Argumentasjon og kritisk tenkning. Bak overskriftene, OsloMet. OsloMet, HV.

Bjørkvold, Tuva ; Sandvik, Margareth ; Storeli, Solfrid ; Sundtjønn, Trude ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Alle kan vel lære bort 29 bokstaver?.

Sandvik, Margareth (2023). Towards a digital didactic design in initial education. NERA. NERA.

Sandvik, Margareth (2023). Argumentasjon og konflikt i rollelek. Råd for innovasjon og utvikling, Espira barnehagekjede. Espira barnehagekjede.

Sandvik, Margareth (2023). Den digitale leken – hva er det, og skal den ha en plass i skolen?. Lek i begynneropplæringen. OsloMet og USN.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.