Fagfelt
Læring Psykometri / anvendt statistikk Motivasjon Læringsstrategier Digital kompetanse Kvalitet i lærerutdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Lærarutdanning for ei framtid i flux
TEFF-konsortiet består av 17 partnarar frå ni EU-land. Saman jobbar vi med å utvikle ein modell for å møte behovet for opplæring og vidareutdanning for framtidas lærarar på tvers av Europa.
-
Panelstudie om lærarutdanning (TEPS)
The Teacher Education Panel Study (TEPS) er ein omfattande studie om korleis lærarutdanninga blir gjennomført i Noreg.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gudmundsdottir, Greta Björk;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
Undervisning i det digitale klasserommet. Norske læreres perspektiver i ICILS 2023.
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard (Red.).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023. s. 197-225.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271.ch7
Hatlevik, Ove Edvard
; Rohatgi, Anubha
(2025).
Elevers digitale mestringstro, interesse og erfarte distraksjoner i skolesammenheng.
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard (Red.).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023. s. 175-195.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271.ch6
Rohatgi, Anubha; Nortvedt, Guri A.;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
Norske elevers kompetanse i og erfaringer med algoritmisk tenkning.
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard (Red.).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023. s. 61-98.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271.ch3
Hatlevik, Ove Edvard
; Rohatgi, Anubha
(2025).
Digital kompetanse.
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard (Red.).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023. s. 29-60.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271.ch2
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
How Do Teachers Use Digital Technology When They Engage Students in Mathematical Inquiry?.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6180
Steinmann, Isa
;
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Herseth, Janne
(2025).
How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study.
European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812
Rohatgi, Anubha; Scherer, Ronny;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
Digitale forskjeller i elevers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning.
Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard (Red.).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023. s. 141-174.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271.ch5
Rohatgi, Anubha;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023.
ISBN: 9788202905682.
Cappelen Damm Forskning/NOASP.
https://doi.org/10.23865/cdf.271
Elnes, Magdalena;
Hatlevik, Ove Edvard
; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2025).
ECEC quality matters for boys: gender differences in the long-term associations between ECEC quality and academic outcomes.
European Early Childhood Education Research Journal.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2025.2477497
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2024).
Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?.
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2