Fagfelt
Informatikk Forskningsmetode Nettbasert læring Metodeutvikling Forskerveiledning Kvalitative metoder Nye medier Datastøttet samarbeidslæring Media Læring i sosiokulturelt perspektiv E-læring IKT og læring Barn og media Samfunnsvitenskapelig metode Læringsteknologi Digitale medier IT i utdanning og læring
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Crossbow: Grensedragninger og balansegang mellom arbeid og hjem
    
            
Hvordan samskape bærekraftige arbeidsplasser på fjern- og hjemmekontor? 
- 
            
    Flex-IT: En kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
    
            
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig. 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    EQUALS-EU
    
            
Prosjektet har som mål å gi flere kvinner tilgang til teknologi, digitale ferdigheter og lederstillinger. 
- 
            
    RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
    
            
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter. 
- 
            
    U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
    
            
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mainsah, Henry ; Habib, Laurence (2025). Participation using ethical practices. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.
                Khan, Mehak; 
    Mello, Gustavo Borges Moreno e
; 
    Habib, Laurence
; 
    Engelstad, Paal
; 
    Yazidi, Anis
                 (2024).
                 HITS-based Propagation Paradigm for Graph Neural Networks.
                
                
            
                
                
                                     ACM Transactions on Knowledge Discovery from Data.
            
                    
                 Vol. 18.
                        
    https://doi.org/10.1145/3638779
        
                
    Nilsen, Wendy
; 
    Nordberg, Tanja Haraldsdottir
; 
    Drange, Ida
; Junker, Nina Mareen; 
    Aksnes, Siri Yde
; Cooklin, Amanda; Cho, Eunae; 
    Habib, Laurence
; Hokke, Stacey; Olson-Buchanan, Julie B.; 
    Bernstrøm, Vilde Hoff
                 (2024).
                 Boundary-crossing ICT use – A scoping review of the current literature and a road map for future research.
                
                
            
                
                
                                     Computers in Human Behavior Reports.
            
                    
                 Vol. 15.
                        
    https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100444
        
                Khan, Mehak; 
    Mello, Gustavo Borges Moreno e
; 
    Engelstad, Paal E.
; 
    Habib, Laurence
; 
    Yazidi, Anis
                 (2023).
                 HITS-GNN: A Simplified Propagation Scheme for Graph Neural Networks.
                
                
            Tsumoto, Shusaku; Ohsawa, Yukio; Chen, Lei; Poel, Dirk Van den; Hu, Xiaohua; Motomura, Yoichi (Red.).
                         2022 IEEE International Conference on Big Data.                    
                 IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1109/BigData55660.2022.10020815
        
                Elvsaas, Ida-Kristin Ørjasæter; Garnweidner-Holme, Lisa; 
    Habib, Laurence Marie Anna
; Molin, Marianne
                 (2023).
                 Development and Evaluation of a Serious Game Application to Engage University Students in Critical Thinking about Health Claims: Mixed Methods Study.
                
                
            
                
                
                                     JMIR Formative Research.
            
                    
                 Vol. 7.
                        
    https://doi.org/10.2196/44831
        
                
    Reitan, Anita
; 
    Waage, Margrethe
; 
    Habib, Laurence Marie Anna
                 (2022).
                 From technology to community: the role of artefacts in teaching and learning during and beyond pandemic times.
                
                
            
                
                
                                     Teaching in Higher Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2162813
        
                
    Paupini, Cristina
; 
    Teigen, Helene Maria Fiane
; 
    Habib, Laurence Marie Anna
                 (2022).
                 A change of space: implications of digital fieldwork in connected homes during the COVID-19 pandemic.
                
                
            
                
                
                                     Digital Creativity.
            
                    
                 Vol. 33.
                        
    https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2130943
        
Middendorp, Sergej van; Habib, Laurence Marie Anna ; Hartkamp, Agnes Dewi; Silva, Flavio da; Steier, Frederick (2021). Collaborative Support Networks for Sustainability Leadership. Appelbaum, Richard P.; Steier, Frederick; Stillman, Paul; Willis, David Blake (Red.). Leadership in Sustainability: Perspectives in Research, Policy and Practice. s. 209-229. Fielding University Press.
                Oxman, Matt; 
    Habib, Laurence Marie Anna
; 
    Jamtvedt, Gro
; Kalsnes, Bente; Molin, Marianne
                 (2020).
                 Using claims in the media to teach essential concepts for evidence-based healthcare.
                
                
            
                
                
                                     BMJ Evidence-Based Medicine.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1136/bmjebm-2020-111390
        
                Igeltjørn, Anne; 
    Habib, Laurence Marie Anna
                 (2020).
                 Homebased Telework as a Tool for Inclusion? A Literature Review of Telework, Disabilities and Work-Life Balance.
                
                
            Antona, M.; Stepahnidis, C. (Red.).
                         Universal Access in Human-Computer Interaction, Applications and Practice.                 s. 420-436.    
                 Springer Nature.
                                    
            
                    
                
                        
    https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-
        
