English version
Pål Lundberg

Pål Lundberg

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)

    GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2022). FoU-kompetanse i grunnskolelærerutdanningen - Lærerutdanneres perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 106.
https://doi.org/10.18261/npt.106.5.5

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2021). Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning. UNIPED. Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-03-06

Elvebakk, Lisbeth ; Lundberg, Pål ; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 58-74. Universitetsforlaget.

Nergård, Mette Elisabeth ; Lundberg, Pål (2019). "Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg tror". En studie av flerspråklighet som ressurs i grunnskoleundervisning. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 181-196. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Johannesen, Monica ; Lundberg, Pål ; Smestad, Bjørn (2023). Utdanning for tverrfaglige mål. ISBN: 9788245047806. 282 s. Fagbokforlaget.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Elevbok A. ISBN: 9788205480391. 240 s. Gyldendal Undervisning.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Lærarbok A. ISBN: 9788205480490. 284 s. Gyldendal Undervisning.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Elevbok A. ISBN: 9788205480407. 240 s. Gyldendal Undervisning.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Lærerens bok A. ISBN: 9788205480476. 284 s. Gyldendal Undervisning.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Arbeidsbok A. ISBN: 9788205480445. 144 s. Gyldendal Undervisning.

Lundberg, Pål ; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Eide, Marit Aars (2017). Salto 7 Arbeidsbok A. ISBN: 9788205480438. 144 s. Gyldendal Undervisning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lundberg, Pål (2024). Nynorsk på OsloMet. Nettverk for nynorsk i lærarutdanninga. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa.

Smestad, Bjørn ; Lundberg, Pål (2023). FoU i skolehverdagen. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 45-52. Fagbokforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Strategier for å utvikle læreres profesjonelle FoU-kompetanse – på langs og på tvers. Nasjonal konferanse om læreres fagovergripende kompetanser. OsloMet/TEQ21.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Å utdanne for forskning og utvikling i profesjonen. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 109-122. Fagbokforlaget.

Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Lundberg, Pål (2023). Strategier for å utvikle læreres profesjonelle FoU-kompetanse – på langs og på tvers. TEQ21 Nasjonal konferanse. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Lundberg, Pål ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Teachers' educators development of student teachers' R&D competence. NERA 2023. Nordic Educational Research Association.

Lundberg, Pål (2023). FoU-kompetanse i lærerutdanningen. Kompetansedelingsseminar. OsloMet/TEQ21.

Lundberg, Pål (2023). Leksehjelp - god praksis ved OsloMet. Små krav, store skilnader. Norskkompetansen i lærarutdanninga . Språkrådet.

Lundberg, Pål (2023). Introduksjon. Konference om Nordisk Nabosprogsdidaktik og -kommunikation i Læreruddannelserne.. Nordisk Nabosprogsdidaktik og -kommunikation i Læreruddannel.

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders ; Jøsok, Evy ; Haugen, Torgeir ; Ryen, Erik ; Vanebo, Guro ; Ferrer, Marlen ; Stokke, Ruth Seierstad; Kvalvaag, Robert Williams ; Aukland, Knut ; Hammer, Aina ; Skaar, Håvard ; Myrebøe, Tonje ; Lundberg, Pål ; Jahnsen, Vanja Røkkum ; Briseid, Eyvind Martol ; Lind, Anne ; Sletteland, Anja; Mathias, Gro ; Paaske, Nanna (2022). Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.