English version
Inger Vederhus

Inger Vederhus

Kort om

Underviser og planlegg MGLU norsk 5-10.
Forskingsområde: Litterære samtaler, didaktikk, skriveforsking, barokk og retorikk. Har bidratt med litteraturhistorieskriving i Nordisk kvinnelitteraturhistorie 1993 og Norsk kvinnelitteraturhistorie 1989, skrive artiklar om mappeskriving på nynorsk, litterære samtalar og norskdidaktikk. Har arbeidd med læreplanar for norsk lærarutdanning på nasjonalt nivå og institusjonelt. Tidlegare journalist (1981 -1988), forlagsredaktør (og redaksjonssjef (1989-2004). Medlem av redaksjonen for tidsskriftet i Kirke og kultur 1992 -2017, utført arbeid for Norsk forleggerforening og Norsk Kulturråd. Fleire tillitsverv m. a styremedlem i Noregs mållag.

Vitenskapelige publikasjoner

Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Gudsens sanning? ‘Afften Psalme’ (1678) av Dorothe Engelbretsdatter i skolens læreverk. Claudi, Mads Breckan; Norendal, Audhild (Red.). Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning. s. 129-145. Universitetsforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Fra utvikling av plott til selvfremstilling. En undersøkelse av lærerstudenters muntlige fortellinger som arbeidsoppgave. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 265-287. Solum.

Vederhus, Inger (2020). På terskelen til ingenting? Kant. Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 86-119. Det Norske Samlaget.

Skarstein, Dag ; Vederhus, Inger (2020). Jon Fosse i skulen. ISBN: 9788234001185. 136 s. Det Norske Samlaget.

Vederhus, Inger ; Skarstein, Dag (2020). Andvake-Årvåken-Insomnie. Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 11-34. Det Norske Samlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Lundberg, Pål ; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 58-74. Universitetsforlaget.

Vederhus, Inger (2019). Naget og dei to tidene. Minneprosessar etter 22.juli. Kirke og kultur. Vol. 124.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3002

Vederhus, Inger (2016). Ein salme ved "reisens slutt?" Resepsjonshistorisk bidrag om Dorothe Engelbretsdatter "Afften Psalme". Gujord, Heming; Gujord, Heming (red.); Michelsen, Per Arne (Red.). Norsk litterær årbok 2016. Det Norske Samlaget.

Vederhus, Inger (2015). Samtale eller læresamtale?. Christensen, Hanne; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Samtalens didaktiske muligheter. s. 66-83. Gyldendal Akademisk.

Tonne, Ingebjørg; Vederhus, Inger (2011). Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet. Smidt, Jon; Tønnessen, Elise Seip; Aamotsbakken, Bente (Red.). Tekst og tegn - Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn. s. 237-254. Tapir Akademisk Forlag.
https://hdl.handle.net/10642/1048





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Vederhus, Inger (2012). Norsk Salmeleksikon bd. 2. ISBN: 9788232100484. 602 s. Akademisk Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Vederhus, Inger (2017). Korleis trur vi norskfaget i skulen kan utvikle seg?. 4 s. Noregs mållag.

Staalesen, Pia Dybvik; Solheim, Øyvind Bugge; Wedde, Elise; Skjong, Synnøve/Kari Synnøve; Vederhus, Inger (2014). Undersøkelse av nynorsk som hovedmål. 83 s. Proba samfunnsanalyse.
http://proba.no/report/undersokelse-av-nynorsk-som

Skjong, Kari Synnøve; Vederhus, Inger ; Staalesen, Pia Dybvig; Solheim, Øyvind Bugge (2014). Undersøkelse av nynorsk som hovedmål. Rapport 2014-07. (Rapporten er skrevet på bokmål og nynorsk). 91 s. Utdanningsdirektoratet.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Nynorsk.p

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.

Skjong, Synnøve; Vederhus, Inger (2008). "Gira på å skrive nynorsk i år". Mappeskriving og nynorsklæring. 6 s. www.nynorsksenteret.no.

Skjong, Synnøve; Vederhus, Inger (2007). Nynorsk i lærarutdanning 1. og 2. studieår, tredje rapport: Utvikling av skriftleg kompetanse i nynorsk gjennom arbeid med skrivemappe. Delrapport: Ein analyse av utviklinga av meistring av nynorsk formverk hos ein student. 7 s. www.nynorsksenteret.no.

Skjong, Synnøve; Vederhus, Inger (2006). Nynorsk i lærarutdanninga 1. og 2. studieår; vurdering av eit opplegg knytt til skrivemappe på nynorsk. 2. delrapport. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa.

Skjong, Synnøve; Vederhus, Inger (2005). Nynorsk i lærarutdanninga. Delrapport desember 05. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa.
http://www.nynorsksenteret.no/index.php?ID=13362



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vederhus, Inger (2024). Når unge les Andvake. Liten lesar, stor verd – Jon Fosse sin barnelitteratur. Barnebokinstituttet.

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders ; Jøsok, Evy ; Haugen, Torgeir ; Ryen, Erik ; Vanebo, Guro ; Ferrer, Marlen ; Stokke, Ruth Seierstad; Kvalvaag, Robert Williams ; Aukland, Knut ; Hammer, Aina ; Skaar, Håvard ; Myrebøe, Tonje ; Lundberg, Pål ; Jahnsen, Vanja Røkkum ; Briseid, Eyvind Martol ; Lind, Anne ; Sletteland, Anja; Mathias, Gro ; Paaske, Nanna (2022). Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid).

Vederhus, Inger ; Skarstein, Dag ; Hovden, Ingvild Myklebust (2020). Jon Fosse i skulen.

Bergersen, Hege Maria ; Braathen, Einar ; Pharo, Nils ; Vederhus, Inger (2020). SSB anslår at OsloMet kan få 25 000 studenter. Da trenger vi arealer. Khrono.no.
https://khrono.no/ssb-anslar-at-oslomet-kan-fa-25-

Vederhus, Inger (2020). Norsk kanonlitteratur - Dorothe Engelbretsdatter og barokken. Forelesingsrekke om kanonlitteratur . Fagnettverket for norskundervisning Hordaland kommune.

Vederhus, Inger ; Skarstein, Dag (2020). Forord Jon Fosse i skulen. Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 5-10. Det Norske Samlaget.

Vederhus, Inger ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Inger Vederhus og Lisbeth Elvebakk (OsloMet): «Afften-Psalme» (1678) i læreboka. Kva skjer med diktet, og kva slags didaktiske implikasjonar har det?. Konferanse. USN; OsloMet, HiØ og Universitetsforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Lundberg, Pål ; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt. NTNU.

Vederhus, Inger (2019). Med Jesus vil eg fara. Ein salme av Elias Blix. Dag og Tid. Vol. 58.

Palm, Kirsten; Nilssen, Jannike Hegdal; Skaar, Håvard ; Vederhus, Inger (2018). Nye språkføringer svekker kvaliteten på OsloMet.
https://khrono.no/norsk-engelsk-kvalitet/nye-sprak





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.