English version
Ove Edvard Hatlevik

Ove Edvard Hatlevik

Fagfelt

Læring   Psykometri / anvendt statistikk   Motivasjon   Læringsstrategier   Digital kompetanse   Kvalitet i lærerutdanning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Lærarutdanning for ei framtid i flux

    TEFF-konsortiet består av 17 partnarar frå ni EU-land. Saman jobbar vi med å utvikle ein modell for å møte behovet for opplæring og vidareutdanning for framtidas lærarar på tvers av Europa.

  • Panelstudie om lærarutdanning (TEPS)

    The Teacher Education Panel Study (TEPS) er ein omfattande studie om korleis lærarutdanninga blir gjennomført i Noreg.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)

    Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.

  • Literacies for helse og livsmestring i skolen

    Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). How Do Teachers Use Digital Technology When They Engage Students in Mathematical Inquiry?. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6180

Steinmann, Isa ; Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Øgreid, Anne Kristine ; Herseth, Janne (2025). How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812

Elnes, Magdalena; Hatlevik, Ove Edvard ; Reikerås, Elin Kirsti Lie (2025). ECEC quality matters for boys: gender differences in the long-term associations between ECEC quality and academic outcomes. European Early Childhood Education Research Journal.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2025.2477497

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2024). Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2

Hatlevik, Ove Edvard ; Bjarnø, Vibeke (2024). Examining the role of student teachers' perceived usefulness of ICT and resilience to digital distractions on their evaluation of online information. Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
https://doi.org/10.1111/jcal.13008

Elnes, Magdalena; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola; Hatlevik, Ove Edvard ; Reikerås, Elin Kirsti Lie (2024). Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences. Frontiers in Psychology. Vol. 15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1330334

Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Hatlevik, Ove Edvard (2024). Variations in sources of job satisfaction and teacher efficacy between novice and experienced teachers. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2400170

Haugen, Anders L. Hage ; Esser-Noethlichs, Marc ; Riiser, Kirsti ; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway. Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352

Haugen, Anders L. Hage ; Riiser, Kirsti ; Esser-Noethlichs, Marc ; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school. Frontiers in Sports and Active Living. Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19. Heliyon. Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Aashamar, Peter Nicolai; Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Lid, Gunnar (2025). Å arbeide algoritmisk i matematikk. Algoritmisk tenkning og programmering på 8. trinn, 10. trinn og Vg1.Rapport 5 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISBN: 9788294119028. 104 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Aashamar, Peter Nicolai; Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk (2025). Stovner, R. B., Hatlevik, O. E., Aashamar, P. N., Brevik, L. M., & Gudmundsdottir, G. B. (2025). Å arbeide algoritmisk i matematikk. Algoritmisk tenkning og programmering på 8. trinn, 10. trinn og Vg1.Rapport 5 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. 104 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Hatlevik, Ove Edvard ; Esser-Noethlichs, Marc ; Haugen, Anders L. Hage (2024). Measuring critical health literacy in lower secondary schools – exploring key aspects for health education in Norway. ISBN: 9788283646214. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gudmundsdottir, Greta Björk; Brevik, Lisbeth M.; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Skarpaas, Kaja Granum ; Stovner, Roar Bakken ; Suhr, Mai Lill (2024). Å gi rom for variasjon og valgfrihet, mens vi venter på digital dømmekraft. ISBN: 9788294119011. 159 s. Universitetet i Oslo.

Rohatgi, Anubha; Hatlevik, Ove Edvard ; Gudmundsdottir, Greta Björk; Erstad, Ola Andres; Björnsson, Julius (2024). ICILS 2023. Digital kompetanse og algoritmisk tenkning hos norske niendeklassinger. ISBN: 9788202856175. 52 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://hdl.handle.net/10852/116249

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken (2024). Å jobbe utforskende på vg1 og vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,. ISBN: 9789788269243. 146 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerke (Gerard); Evertsen, Ingrid; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken ; Suhr, Mai Lill (2023). Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISBN: 9788269249842. 137 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Hermansen, Hege ; Hagen, Aina Landsverk ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Mifsud, Louise ; Rudningen, Gudrun; Wiers-Jenssen, Jannecke (2022). Delrapport 1: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). 67 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise ; Engen, Bård Ketil ; Gudmundsdottir, Greta Björk; Hatlevik, Ove Edvard ; Camilleri, Patrick; Colomer, Juan Carlos; Hernandes, Hector; Insa, José Ramón; McDonagh, Adrian.; McGarr, Oliver.; Milton, Josephine; Rohatgi, Anubha (2020). DiCTE Questionnaire Report - Output 2. 20 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bjarnø, Vibeke ; Hatlevik, Ove Edvard ; Standal, Øyvind Førland (2018). ILD - Integrerte læringsarenaer gjennom digitalisering. 17 s. 7Letras.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). Exploring the relationship between social skills, non-verbal skills and arithmetic abilities over time. ECERS International. ECERS .

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). Exploring the relationship between social skills, play skills and arithmetic skills. Popupseminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Hatlevik, Ove Edvard ; Bjørnestad, Elisabeth ; Zachrisson, Henrik Daae; Elnes, Magdalena; Melhuish, Edward Charles (2025). ECEC Quality and School Value Added: Additive and Interactive Associations to Academic Outcomes. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Hatlevik, Ove Edvard ; Elnes, Magdalena (2025). The Role of Early Childhood Environment in Later Reading and Arithmetic skills: A Longitudinal Study on Gender Differences. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Identifying characteristics of TPDC – a literature review. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Bjørnestad, Elisabeth ; Hatlevik, Ove Edvard (2023). Barnehage og skole hånd i hånd? Har barnehagen betydning for barns senere skoleprestasjoner?. Samling for kommunalsjefer. Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Doetjes, Gerke (Gerard); Mathé, Nora Elise Hesby; Dodou, Katherina; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Isaksen, Anja Ramfjord; Hatlevik, Ove Edvard ; Suhr, Mai Lill ; Hartvigsen, Kirsten Marie (2023). Hvordan fungerer livsmestring i norske klasserom?. Domus Bibliotheka. Universitetet i Oslo.
https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/

Hatlevik, Ove Edvard ; Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Studenters oppfatning av profesjonsfaglig digital kompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 177-188. Fagbokforlaget.

Gisholt, Per Jacob; Hvistendal, Heidi; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica (2023). Det teknologirike klasserommet - arbeidsformer og verktøy. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 31-44. Fagbokforlaget.

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica ; Hatlevik, Ove Edvard (2022). Teachers´ professional digital competence, between policy, theory and practice. NERA 22. NERA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.