English version
Aina Landsverk Hagen

Aina Landsverk Hagen

Kort om

Aina Landsverk Hagen er forsker I med doktorgrad i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo, om kollektiv kreativitet blant arkitekter i Oslo og New York. Hennes MA var basert på etnografisk feltarbeid i Iran, der hun forsket på elitefeminister, tidsskrifter, ytringsfrihet og ungdom i Teheran. Hun var blant medgründerne av det norske feministiske tidsskriftet Fett mens hun jobbet i flere medier som deskjournalist og vaktsjef, før hun ble forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – storbyuniversitetet. Hagen har i over et tiår gjort aksjonsforskning på digital og sosial transformasjon i private og offentlige organisasjoner, utviklet deltakende peer-to-peer-metodikk med ungdom i lokalsamfunn og studenter i høyere utdanning. Hun har lang erfaring med og interesse for eksperimentering med samfunnsvitenskapelige metoder, etnografi, vitenskapsformidling og samskaping. De siste årene har hun fulgt iranske feministiske aktivister i eksil i Europa og USA. Hun leder for tiden en ny forskningssatsing på unge menneskers praksiser av håp i storbyer i de nordiske landene. Hagen publiserer og underviser blant annet i aksjonsforskning, medvirkning, medforsking og engasjerende forskningsmetodikk, bærekraft og kreativitet, samt koblingen mellom antropologi og arkitektur.

Fagfelt

Innovasjon   Arbeidslivsforskning   Barn og ungdom   Feminisme   Kreativitet   Kunnskapsorganisasjoner   Digitalisering   Ytringsfrihet   Medieinnovasjon   Arkitektarbeid   Byromsutvikling   Citizen Science   Sosial bærekraft   Medvirkning og deltakelse

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2024). Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science. International Journal of Action Research. Vol. 20.
https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06

Hagen, Aina Landsverk ; Engerbakk, Bjørk; Lorenzen, Sara Berge ; Tolstad, Ingrid M. (2024). Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism. Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12820

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.

Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. ; Lorenzen, Sara Berge (2022). Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon. Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.). Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder. s. 463-494. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa140513

Thorstensen, Erik; Hagen, Aina Landsverk ; Brattbakk, Ingar (2021). Images of Place, Secularity and Gentrification: On Urban Religious Belonging in an Inner City Neighbourhood in Oslo. Secularism and Nonreligion. Vol. 10.
https://doi.org/10.5334/SNR.144

Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. ; Bygdås, Arne (2021). “Magic through many minor measures”: How introducing a flowline production mode in six steps enables journalist team autonomy in local news organizations. AI & Society: Knowledge, Culture and Communication.
https://doi.org/10.1007/S00146-021-01176-2

Hagen, Aina Landsverk ; Andersen, Bengt (2021). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. ISBN: 9788202748821. 311 s. Cappelen Damm Akademisk.

Hagen, Aina Landsverk ; Andersen, Bengt (2021). Introduksjon til ung medvirkning, kreativitet og konflikt i planlegging. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 11-41. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch1

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk (2021). Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning i lokale utviklingsprosjekter. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). s. 87-114. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch4

Hagen, Aina Landsverk (2021). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. ISBN: 9788202748821. 306 s. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Hagen, Aina Landsverk ; Skorpen, Gro Stueland (2016). Hjelp, jeg skal på feltarbeid! Håndbok i etnografisk metode. ISBN: 9788202418397. 224 s. Cappelen Damm Akademisk.

Hagen, Aina Landsverk ; Skorpen, Gro Stueland (2016). Hjelp, jeg skal på feltarbeid! Håndbok i etnografisk metode. ISBN: 9788202418397. 221 s. Cappelen Damm Akademisk.

Hagen, Aina Landsverk ; Skorpen, Gro Stueland (2016). Hjelp, jeg skal på feltarbeid! Håndbok i etnografisk metode. ISBN: 9788202418397. 224 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sadeghi, Talieh ; Egeland, Cathrine ; Hagen, Aina Landsverk (2023). Unge med oppfølgingsbehov: Opplevelser av samhandling med NAV. ISBN: 9788276094565. 95 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Pataki, György; Czeglédi, Alexandra; Ridley, Julie; Turda, Maria; Procentese, Fortuna; Gatti, Flora; Brattbakk, Ingar ; Hagen, Aina Landsverk ; Jørgensen, Michael Søgaard (2023). D3.2 Meta-report on the Typology of Drivers and Model for Social Inclusion. 100 s. Zenodo.
https://zenodo.org/records/10230577

Hagen, Aina Landsverk ; Bygdås, Arne Lindseth ; Lorenzen, Sara Berge ; Trætteberg, Håkon Solbu; Thau, Mads; Løvgren, Mette ; Kvammen, Isak Arvola; Nøstvik, Hedda Ottersen; Haugen, Mia Lundestad; Heijnis, Tjibbe; Slåttrem, Adrian; Kallevåg, Karina; Lodden, Tuva; Cambell, Sara Sandvand; Screeche-Powell, Keira; Røgeberg, Emil Mathieu; Simpson, Safia; Østberg, Karsten (2023). Unges mulighet til å medvirke - En samskapt studie av ungdoms deltagelse og engasjement i norske kommuner. ISBN: 9788276094503. 92 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge ; Alves, Daniele Evelin ; Andersen, Bengt ; Dalseide, Astri Margareta; Tolstad, Ingrid M. (2023). Unges deltagelse og engasjement i lokal stedsutvikling på Mortensrud: Utvikling av systematikk for kunnskapsbasert og målrettet medvirkning for og i Osloskolen gjennom UDE-modellen, med case fra Mortensrudprosjektet (felt 10, 11 og 12). 66 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Andersen, Bengt ; Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Dalseide, Astri Margareta (2023). Medvirkning med mening Ung medvirkning og innovasjon som kommunal kompetanse – og kilde til konflikt i by- og stedsutvikling. ISBN: 9788276094572. 68 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk ; Bygdås, Arne Lindseth (2022). Ung medvirkning i norske kommuner: En kunnskapsoppsummering. ISBN: 9788276094411. 50 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hermansen, Hege ; Hagen, Aina Landsverk ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Mifsud, Louise ; Rudningen, Gudrun; Wiers-Jenssen, Jannecke (2022). Delrapport 1: Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS). 67 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tolstad, Ingrid M. ; Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2020). Rom for talentutvikling. Rapportering fra følgeforskning av talentutviklingsprogrammet FilmLab i Norge 2016–2019. 39 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rosten, Monika ; Hagen, Aina Landsverk ; Tolstad, Ingrid M. (2019). Samskaping og usynlige barrierer i et åpent hus. Evaluering av partnerskapet i Furuset bibliotek og aktivitetshus (FUBIAK). ISBN: 9788278946954. 45 s. NOVA, Oslomet.

Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Dalseide, Astri Margareta (2019). Ung på Oppsal: Oppsummering av ungdomstråkk på Oppsal. 10 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hagen, Aina Landsverk (2024). Medvirkning med mening: Utforskende prosesser og erfaringer som inspirerer. Seminar om medvirkning for planleggere i Sandnes kommune . Sandnes kommune.

Rosten, Monika ; Hagen, Aina Landsverk (2024). Ung Medvirkning. Jakten på det kreative møtepunktet mellom medvirkning, medforsking og forskning på og med unge. Migrasjonsgruppeseminar Helsevitenskap OsloMet. Helsevitenskap.

Hagen, Aina Landsverk (2023). Hagen, A.L. (2023) Making and unmaking heritage: Yarrow, Thomas. Architects: portraits of a practice. xii, 283 pp., illus., bibliogr. Ithaca, N.Y.: Cornell Univ. Press, 2019. J R Anthropol Inst. Journal of the Royal Anthropological Institute.
https://doi.org/10.1111/1467-9655.13982

Hagen, Aina Landsverk ; Brattbakk, Ingar ; Lorenzen, Sara Berge ; Reiersen, Frederick Alexander; Plassnig, Sara Noémie (2023). UNGfluencer: En vitenskapelig reise fra samfunnskrise til sosial endring.

Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam ; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.

Hagen, Aina Landsverk (2023). Hvordan styrke barn & unges rett og mulighet til å medvirke? Introduksjon til medvirkningskompetanse, -rommet & -mottaket. Fagsamling for ungdomsrådskoordinatorer. Lindesnes kommune.

Hagen, Aina Landsverk ; Lorenzen, Sara Berge (2023). The bumpy research road: From YPAR to youth citizen social science as transformative practice. Fagseminar Linnéuniversitetet. Linnéuniversitetet.

Hagen, Aina Landsverk (2023). Rom for ung kreativitet: Meningsfull medvirkning & idéutvikling på åpne møteplasser. Rundebordskonferanse Ungdom & Fritid. Ungdom & Fritid.

Hagen, Aina Landsverk (2023). Idémangfold i fellesskap - for en bærekraftig (nær) framtid: Hva kan vi lære av arbeidet med ung medvirkning?. Møteplass Folkehelse. Frivillighet Norge.

Hagen, Aina Landsverk ; Millstein, Marianne ; McCrory, Gavin; Taylor, Alex; Perez, Haizea; Tollefsrud, Mette (2023). Co-creation through sustainable partnerships: Universities dating urbanity. Keynote Storbykonferansen 2023. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.